7500

7500 este codul aviatic pentru deturnarea unui avion.

Dar este și un film german din 2019 ce-l are în rol principal pe Joseph Gordon-Levitt (ocupat mai mult cu vocea prin  Star Wars: Episode VIII – The last Jedi  sau Knives out) ce interpretează un pilot de aeronave comerciale ce are ghinionul imens să se nimerească în avionul nepotrivit la momentul nepotrivit.

Deja din prima propoziție am dezvăluit subiectul filmului. Cu toată securitatea exacerbată din aeroportul din Berlin, prin intermediul unor imagini de pe camerele de securitate, aflăm că niște jihadiști reușesc să se îmbarce fără probleme la bordul avionului pilotat de Tobias.

Tehnica asta aleasă a fost eficientă în cazul meu pentru că aproape că uitasem că mă uit la un film și credeam că vizionez ceva în direct din aeroport.

Bezmeticii nu întârzie prea mult și își strigă off-urile clișeice, Allahu Akbar, moarte câinilor infideli, ochi pentru ochi, care ai furat bă detonatorul, chestii din astea pe care le găsim în orice film cu teroriști, chit că-s reale sau nu.

Și pică în cârca amărâtului de Tobias să țină piept teroriștilor care vor să vadă cât de adânc se poate înfige botul unui avion în pământ.

Asta este toată ideea care a stat la baza acestui film ce vrea să fie o reprezentare realistă a unei asemenea situații tragice.

În 7500 nu avem nici-un Pasager 57 care să salveze situația, Liam Neeson din Non stop este ocupat cu alte proiecte. Pe scurt, în 7500 nu există vreun erou cu aură de sfânt imaculat și mușchi de oțel imaginat de scenariști care să se ia la trântă cu teroriștii aerului.

Aici filmul câștigă puncte pentru că la acest capitol redă destul de realist cum se derulează o astfel de deturnare.

Atmosfera creată este una de claustrofobie extremă pentru că mare parte din film se desfășoară în cabina piloților pe o suprafață de câțiva metri pătrați și unele evenimente dincolo de cabină sunt văzute doar pe un mic ecran.

Astfel, filmul parcă te aruncă în mijlocul acțiunii tensionate și te apucă toate nădușelile simțind cum pereții parcă se tot apropie de tine odată cu scurgerea implacabilă a timpului și consumarea fitilului nervos al teroriștilor care nu mai au răbdare.

Și 7500 te izbește ca un tren în plină viteză cu o dilemă la care cu greu vei găsi un răspuns corect: ce ai face în locul lui Tobias? Pentru că în el se dă o luptă cruntă între rațiunea bățoasă, plină de reguli stricte, care nu-i permite să facă anumite lucruri, și sufletul uman, care îl trage de mânecă să ia decizii bazate pe sentimente. Dar indiferent de decizie, deznodământul nu este deloc unul plăcut.

Dar cam atât cu lauda pentru 7500, chiar dacă evenimentul, la general, pare restul de realist prezentat, acțiunile mărunte nu mai sunt atât de logice și ridică niște semne de întrebare cu privire la integritatea fizică a neuronilor personajelor.

Și am înțeles ce a vrut scenariul să facă, să aducă o viziune diferită asupra acestui aspect, dar nu prea i-a ieșit, filmul urcă spectaculos spre culmi înalte ale tensiunii amețitoare, ale neputinței devastatoare și ale terorii înfiorătoare, sentimente pe care le transmite cu succes, dar atinge apogeul prea devreme, se fleșcăiește prea repede și apoi povestea o ia în picaj spre un final cam prăbușit și prea melodramatic.

În 7500 tensiunea este menținută doar prin dialog pentru că nu se întâmplă prea multe lucruri tipice pentru astfel de filme, ne înghesuim cu toții în cabina în care deciziile trebuie să fie luate rapid și asistăm la schimburile frecvente de replici între pilot și teroriști. Dar nu sunt puține cazurile în care mintea nu îți dă pace și începe să-ți bage niște întrebări pertinente: Dar ăsta de ce nu….? Dar ăia ce mama naibii ….?

Scenariul pune spectatorii într-o poziție terifiantă, este un film atipic, fără supereroi salvatori cărora virginele le vor cânta ode, dar, în același timp, în ciuda realismului pe care vrea să îl transmită, dă chix tocmai la unele decizii ce nu par tocmai verosimile.

Nu știu dacă să pun asta pe seama scenariului slab sau prea bun, fie atât au putut scenariștii, fie este o alegere conștientă care să redea turbulența gândirii în asemenea momente. Eu o pun pe seama faptului că uneori atât au putut pentru că la un moment dat, fără mare spoiler, greutatea avionului se schimbă într-un minut cu 2 tone și nimeni nu s-a prins de eroarea asta din scenariu.

Aici are o greutate:

Și aici subit avionul slăbește cu 2 tone:

Dar am apreciat mesajele transmise de film cu privire la natura umană și la modul în care reacționează fiecare om pus în situații atipice, care-l iau prin surprindere. Plus că nu ar strica o înăsprire a securității, serios, nu îl lași pe om cu salamu-n avion, dar îl lași cu alte obiecte cu potențial de armă letală?

Lui 7500 îi tai 500 din coadă și îl las cu un 7, deși filmul putea mai mult de atât.

3.5 out of 5 stars (3,5 / 5)

Trailer:

Link IMDB

Link RottenTomatoes

Facebook Comments

About admin

Check Also

Memoirs of a murderer

Memoirs of a murderer nu are nicio legătură cu Memoir of a murderer sau cu …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *