Knives out

Cu ceva întârziere, că abia acum și-a făcut apariția la noi în cinema, bag recenzia la Knives out, cel mai recent film semnat Rian Johnson. Da, acel Rian Johnson, hulit de multă lume pentru că a vrut să scuture universul Star Wars și să îl reîmprospăteze cu The last Jedi.

El a și scris scenariul filmului, fiind considerat ceva original, deși abordează clasica premisă whodunnit pe care o regăsim în romanele semnate de Agatha Christie sau recentul film adaptat după una din scrierile ei, Murder on the Orient Express.

Intriga o să vă sune foarte cunoscută, în ditamai conacul în care șade căpetenia unei familii numeroase, are loc o sinucidere, chiar stăpânul averii, Harlan (Christopher Plummer – All the money in the world), își taie jugulara în ziua în care împlinește 85 de ani.

Cum nimeni nu pune botul că patriarhul ar fi putut să-și scurteze zilele într-un mod atât de brutal, poliția bate la ușă și, alături de faimosul detectiv privat Benoit Blanc (Craig, Daniel Craig – Spectre, Logan lucky), începe să investigheze împrejurările de dinaintea presupusei sinucideri pentru a răspunde clar la întrebări precum: A fost o sinucidere? Dacă da, atunci scuze pentru deranj. Dar dacă nu a fost, atunci cine este autorul?

Povestea calcă pe urmele clasice ale acestui gen de filme și astfel fiecare membru al familiei este interogat. Nu scapă nici angajații conacului, care sunt luați și ei la întrebări în speranța că poliția și Benoit vor afla ceva amănunte care să arunce lumină asupra cazului.

Nu mai are rost să insist cu privire la ce urmează să se întâmple în film, aș fi chiar porc să mai continui.

Doar mai înșir câteva dintre personaje, că-s foarte multe, Linda (Jamie Lee Curtis – Halloween), fiica bogătanului, ajunsă pe propriile picioare, dar cu mult ajutor din partea bătrânului, Walt (Michael Shannon – The shape of water, 12 strong, Fahrenheit 451), fiul care îi administrează editura dar ar vrea mai mult, Jony (Toni Collette – Hereditary, Velvet Buzzsaw), nora bătrânului și lipitoarea familiei, sau Ransom (Chris Evans – Infinity war, Endgame), nepotul considerat oaia neagră a familiei.

După cum vedeți, nume unul și unul de actori care au dorit să participe la acest proiect semnat de Rian Johnson.

De ce? Pentru că filmul Knives out este al dracului de bun, atât de bun încât l-aș fi pus pe locul 3 în top 10 filme favorite pe 2019 dacă apărea mai din timp.

Povestea este suficient de încâlcită încât să fie extrem de delicioasă pentru neuroni, dar nu atât de îmbârligată încât să cadă în derizoriu și să o dea în bazaconii greu de înghițit.

Cu fiecare interviu luat personajelor detectivul James Bond, pardon, Benoit Blanc, află tot mai multe amănunte ce par insignifiante, dar care pictează o familie monstruoasă, pusă doar pe căpătuit, care suge la averea moșului din toate părțile, fără pic de milă. Astfel, toată lumea devine suspectă și sinuciderea nu mai pare deloc sinucidere. Toți aveau motive să-i facă pomană moșului dar, în același timp, niciunul nu pare a avea stofă de criminal și toți au alibiuri.

Modul în care Rian Johnson alege să ne despăturească povestea este de așa natură încât te pune pe multe piste și îți oferă mici firimituri pe care nu le bagi în seamă dar care, spre final, capătă tot mai multă importanță în dezvăluirea adevărului.

Sunt mort după asemenea filme care dau mână liberă spectatorului să își imagineze propriile rezolvări pe baza indiciilor minuscule pe care le primește. Knives out este acel gen de film care tratează spectatorul ca pe unul cu creier, care gândește singur și care poate să teoretizeze coerent pornind de la o singură frază sau un singur gest și care nu are nevoie să i se spună la fiecare scenă ce se întâmplă pe ecran.

Nu este previzibil decât așa, tangențial, pot spune că am ghicit un sfert din realitatea evenimentelor cam după 20 de minute, deși exact asta a fost, nimereală, iar adevărul gol-goluț doar la final, odată cu personajele.

M-a uns la inimioară Knives out, iată că se pot face filme originale foarte bune, neadaptate după nicio proprietate intelectuală existentă, trebuie doar un scenariu bombă și un regizor care știe ce face.

Actoria este excelentă, nici nu cred că mai era cazul să o spun, deși uneori m-a cam călcat pe nervi accentul forțat al lui Daniel Craig. Este reconfortant să-l vezi pe Chris Evans într-un rol diferit, de hăndrălău ciumpalac, un bad boy, după ce a fost Captain America atâta amar de vreme, băiatul iubit de-o lume întreagă.

Rian Johnson a reușit să îmbine un mister impenetrabil cu multă comedie care va destinde destul de des atmosfera, una încărcată de tensiune și de ocheade aruncate pe furiș unul altuia, fiecare cu un ochi pe testament și cu altul pe cea mai apropiată ieșire.

Singura mea problemă cu filmul apare la departamentul medical, Rian Johnson putea să se informeze mai bine din acest punct de vedere, fără să dau alte detalii, dar anumite acțiuni nu ar avea efectul scontat în viața reală.

Kenneth Branagh va trebui să ridice ștacheta cu Death on the Nile, continuarea la Murder on the Orient Express pentru că Rian Johnson, de unul singur, fără să aibă la dispoziție o scriitură anterioară, a reușit cu Knives out să producă un thriller enigmatic și inteligent aproape perfect, cât pentru nota 9, cu plus, aș adăuga.

4.5 out of 5 stars (4,5 / 5)

Trailer:

Link IMDB

Link RottenTomatoes

Facebook Comments

About admin

Check Also

Rear window

Top AFI 100 Loc 048 – Rear window Alfred Hitchcock revine în Top AFI 100 …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *