Koma

După 4 ani de la primul trailer am pus ochii pe Koma sau Coma, și nu că abia acum mi-am făcut timp să îl văd, ci pentru că abia acum a apărut, de zici că acum s-a trezit la viață după ce a rătăcit în comă (ce glumă de șantier am găsit și eu).

După Black Adam, record imbatabil în întârzierea realizării filmului, probabil Koma este filmul a cărui producție a durat cel mai mult, dar în fine, iată că a apărut și cum interesul a fost imens pentru mine încă de la primul trailer, am tăbărât pe el.

Povestea nu este deloc originală și nici nu știu de ce să o apuc, de care colț al premisei să ridic gentil, să nu care cumva să vărs găleata cu spoilere.

Ideea este că Viktor (Rinal Mukhametov – Attraction și Attraction: Invasion) se trezește chiaun după un somn perpelitor și chestia dracului, habar nu are unde a făcut ochi pentru că se află într-un univers paralel în care imaginația creatorilor a luat-o razna.

Aici este luat în primire de o ceată de oameni cu nume ciudate, dar utile, care dezvăluie ce aptitudine are fiecare și care îi este rolul în această mică societate distopică.

Personaje ca Fly, Phantom, Spirit, Tank sau Astronom încearcă să-l lămurească pe Viktor, poreclit Architect, ce caută aici și îl înhamă la treabă, că doar nu a venit în vizită să le halească mâncarea fără să pună osul la diverse munci.

Însă acest univers ciudat nu este lipsit de pericole, oamenii sunt vânați de niște creaturi efemere, dar mortale, denumite Secerători, cu trimiteri evidente la doamna cu coasa.

Și cam atât despre poveste, mi-e milă să mai scriu ceva, deși încă din primul trailer de acum fix 4 ani (a apărut pe 18.04.2016, eu văzând filmul și scriind recenzia pe 18.04.2020) sunt prezentate mai multe aspecte legate de film decât ce am scremut eu aici.

Acum spoiler, nespoiler, trebuie să o spun pentru a vă face o idee la ce să vă așteptați, Koma este o combinație (a se citi furăciune) de Inception cu Dr. Strange, lumea în care se află personajele este una hipnotizantă și generatoare de confuzii maxime, pentru că legile fizicii funcționează după alte reguli, iar gravitația pare că s-a îmbătat.

Aici sus și jos nu mai înseamnă nimic, totul este amestecat, gravitația se schimbă de la pas la pas, dreapta devine sus, josul este în toate direcțiile, susul este oriunde arunci ochii, stânga nu mai este la locul ei, iar perspectivele se schimbă atât de des încât nu mai știi unde te afli și trebuie să fii atent la fiecare pas pentru că poți să cazi în sus sau să te arunci de pe o clădire și să poposești în cer.

Despre Koma se poate spune că are o poveste dezlânată, fără prea multă coeziune, că personajele nu progresează deloc, evoluția lor interioară tinzând spre 0, că filmul șutește fără menajamente din alte producții, dar cu siguranță este fermecător din punct de vedere vizual.

Imaginea este halucinantă și deși creatorii s-au inspirat din filmele sus pomenite (bag aici și Infinity war) inventivitatea lor este debordantă și scenele imaginate sunt pline de creativitate, mister și dau naștere unei senzații de uimire.

Regizorul se află la prima lui incursiune în acest domeniu după ce în prealabil s-a ocupat de partea de vizual și CGI la alte filme rusești și a fost și producător pentru Zashchitniki și Mafiya, iar experiența lui cu efectele speciale se văd din plin, filmul arată uimitor pentru bugetul de doar 4,8 milioane de dolari.

Urmăriți filmul și o să îmi dați dreptate, ori ăștia mint de sting apele, ori sunt de-a dreptul magicieni pentru că dacă se numea Coma și purta pecetea Hollywood același film ar fi fost făcut cu măcar 100 de milioane de dolari.

Filmul este o fantezie plină de abordări filozofice și religioase ce duc chiar și până la geneza umanității și rușii nu se sfiesc să insereze cu subtilitate dileme morale care te vor pune să învârți rotițele din creier.

Koma încearcă să surprindă spectatorul și prin niște răsturnări de situații dar nu prea reușește pentru că scenariul pică în propria-i capcană și dezvăluie prea multe atunci când ar trebui să facă liniște.

Pe alocuri scenariul este prea sofisticat, prea profund pentru un asemenea film și asta îi cam dăunează, mai ales că vrea să-și înfoaie mușchii când, în realitate, îi poți număra coastele.

Nu prea cunosc actorii din Rusia, dar probabil sunt renumiți, distribuția fiind un amalgam de vedete pentru că deși am văzut puține filme rusești tot am dat de acești actori: Lyubov Aksyonova în Salyut-7, Anton Pampushnyy în Zashchitniki sau Konstantin Lavronenko în Zemletryasenie. Practic nu a fost film recent rusesc în care să nu mă împiedic de unul din acești actori.

Iată că am reușit să jonglez cu câteva amănunte din film fără să scap vreun spoiler, părerea mea este că merită urmărit Koma chiar și doar pentru vizualul mirific, dacă nu neapărat pentru povestea ce lasă un gust amar de deja-vu, dar la drept vorbind, nici Inception nu a fost ceva original, fiind inspirat din creația lui Yasutaka Tsutsui.

Mi s-a părut un film bun, plin de imaginație pe vizual, cam ruginit ca poveste, dar distractiv pe săturate și cu un substrat filozofic care te face să-ți pui întrebări cu privire la definiția realității și a percepției pe care o are fiecare.

Ca atare, nu mai întind timpul de pomană, injectez filmului Koma un 8.

4 out of 5 stars (4 / 5)

Trailer:

Link IMDB

Facebook Comments

About admin

Check Also

El hoyo

El hoyo (The platform) a invadat Netflix cu dulcele grai spaniol și nu am putut …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *