Memoir of a murderer

Despre Salinjaui gieokbeob (Memoir of a murderer) eram gata să jur că este sequel la Memories of murder, și nu neapărat datorită titlului asemănător, ci datorită începutului acestui film care mi-a lăsat impresia că reia firul poveștii din filmul lui Bong Joon Ho.

Dar nu există nicio legătură între cele două producții sud-coreene.

În Memoir of a murderer Byung este un veterinar ce își vede de afacerea lui în timp ce își crește singur și o fată adolescentă, pe Eun-jee. Însă nenorocirea se abate pe capul lui Byung în momentul în care află că suferă de demență și mintea începe să-i joace feste, uitând brusc calupuri întregi de informații din viața lui, fapt ce-i creează confuzie, fiind deseori incapabil să-și recunoască propria fiică.

Nimic ieșit din comun până acum.

Însă dacă vă spun că Byung este și un criminal în serie cu ștate vechi de plată în domeniu? Eh, parcă deodată interesul vă dă târcoale.

Desigur, omul s-a retras din acest domeniu morbid în care a activat cu maxim succes cu mulți ani în urmă, și chiar dacă demența îl pedepsește, răpindu-i amintire cu amintire, Alzheimer nu i-a afectat instinctele latente de criminal care încă zac în el.

Și când un val de crime lovește în apropiere încep problemele lui Byung care habar nu are dacă el este autorul sau altcineva este cel care ucide în stânga și în dreapta.

Oare să o ia razna în momentele în care-și pierde memoria și pornește într-un iureș criminal despre care nu își mai amintește sau are concurență neloială după atâta amar de vreme?

Memoir of a murderer este un film demențial, și nu scriu asta doar pentru că atacă subiectul bolii mai sus amintite, ci pentru că este în așa fel conceput scenariul încât își bate joc, în sensul bun, de mintea spectatorului și naște impresia că nu ne putem baza pe creierul nostru când vine vorba de a ne decide care este adevărul din spatele poveștii.

Scenariul este întortocheat și plin de cotituri bruște care parcă reprezintă, simbolic, niște episoade convulsive pentru spectator. Când ești sigur de răspunsul final, zbang, ți se zbate ochiul și uiți tot ce ai crezut că este real și ești nevoit să rezolvi din nou puzzle-ul, dar cu alte piese care conturează un alt tablou.

Prin același calvar trece și personajul principal și scenariul te face să-i simți nedumerirea la propriu, pentru că ai parte de aceeași confuzie cu privire la imaginea de ansamblu și nu ai cum să nu-l compătimești pe nenorocit. Chit că este un criminal în serie, tot ți se face milă de el când vezi prin ce chinuri trece și cum îi este afectată memoria, și nu numai, din cauza acestei maladii infecte care șterge, minut cu minut, viața omului prin eliminarea celor mai importante lucruri, amintirile.

Aduce, de departe, cu Memento-ul lui Nolan pentru că și aici, în Memoir of a murderer, Byung este nevoit să separe realitatea de fantezie, fiind obligat să depună eforturi uriașe pentru a nu uita și a ajunge în miezul adevărului. Însă ce este adevărat în film din moment ce noi vedem totul din perspectiva unui uituc, a cărui imaginație zburdă liberă și completează cu de la sine putere amintirile lipsă?

Filmul este un thriller magnific, care m-a acaparat din primele minute și, chiar dacă m-a izbit de toți pereții virtuali cu răsturnările de situație bulversante, nu m-am dezlipit nicio secundă de ecran de frică să nu ratez vreun fragment de memorie, falsă sau reală, care să-mi dea o mică speranță de discernământ, fie al meu, fie al personajului.

Dar pe lângă povestea alambicată, în care nu te poți încrede, Memoir of a murderer are și destule secvențe de acțiune care mai aduc momente de răgaz distractiv într-o atmosferă sumbră, tristă și plină de durere. Însă acțiunea este la nivel rudimentar, lupte bătrânești, fără scheme de kung-fu sau cascadorii abracadabrante, însă în contextul filmului reprezintă o gură de aer proaspăt.

Kyung-gu Sol în rolul lui Byung, bătrânul criminal în serie care nu se mai poate baza pe memoria sa, este senzațional, și te trece prin toate stările, te face să-l urăști pentru că, nah, este ucigaș, dar să îl și compătimești pentru că nu își merită soarta. Și modul în care este construit personajul este debusolant pentru spectator pentru că a-i vrea să fie criminalul dar, în același timp, a-i vrea să nu fie.

Cu o atmosferă tensionată, o poveste solidă, fără momente moarte sau scene inutile, deși durează două ore, cu personaj principal fascinant și magnific interpretat și o imprevizibilitate pregnantă ce este regină în fiecare cadru, chiar nu am găsit vreun cusur pentru Memoir of a murderer (și poate că nici nu vreau să îi găsesc, sic!), film ce reprezintă un thriller ca la carte, de nota 10 pentru că a avut și ultima componentă care mă determină să dau asemenea note, dramaticul emoționant care a dus la învârtirea contoarului de H2O lacrimal.

Bravo, bravo, bravo, de trei ori bravo!!!

5 out of 5 stars (5 / 5)

Trailer:

Link IMDB

Link RottenTomatoes

Facebook Comments

About admin

Check Also

The plagues of Breslau

Plagi Breslau sau The plagues of Breslau, cum îl găsiți pe Netflix, este un film …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *