Mulan

Mulan sau De ce, Disney, de ce? este reimaginarea live-action a animației cu același nume care ne spune povestea războinicei Mulan din mitologia chinezească, dar cu un scenariu scris de nu mai puțin de 4 americani ale căror cunoștințe despre cultura chinezească sunt, aparent, egale cu 0. Și nici regizoarea nu are vreo treabă cu China.

Pentru cei ce nu au văzut animația din 1998 sau vreuna din multiplele producții din China pe aceeași temă, ei bine, ne ducem învârtindu-ne pe vremea dinastiilor și împăraților unde aterizăm în casa familiei Hua care nu a avut bulan de un fiu și s-a procopsit cu Mulan, o fătucă zglobie, neastâmpărată, care zici că are pe necuratul în ea pentru că nu stă locului o clipă.

Familia, una rigidă, adepta regulilor stricte de atunci, consideră că singura modalitate de a o potoli este să aibă parte de scărmănat masculin, așa că se pregătește să îi aranjeze o căsnicie.

Însă împărăția este amenințată de o hoardă de luptători sălbatici și un decret este semnat peste noapte, ca ordonanțele de urgență autohtone, fiecare familie trebuie să trimită câte un mascul feroce să fie antrenat într-ale războiului pentru a-și apăra scumpa patrie.

Cum familia Hua are doar două fete și un patriarh olog, Mulan este penetrată adânc de simțul patriotic și o întinde în miez de noapte spre tabăra de antrenament unde urmează să-și cizeleze abilitățile latente potențate de un chi puternic.

Ăsta este nucleul care dă viață acestui film în care Mulan (Yifei Liu) trebuie să demonstreze tuturor că și femeile sunt capabile de luptă.

De unde să încep?

Hai să pornesc cu îngâmfarea și senzația de omnisciență a americanilor care cred ei că se pricep la orice și au considerat că sunt destul de versați într-ale chinezăriilor încât să fie în stare să facă dreptate acestei legende orientale. Este ca și cum rusul s-ar apuca să facă un film despre Războiul Civil din USA. Orice film produs în China despre Mulan este mai bun decât acesta conceput în fabrica de la Hollywood pentru că Mulan-ul lui Disney este lipsit de inimă, are gust de industrial, de ceva făcut pentru că trebuia făcut, nu se simte pasiunea artizanală, nu lasă nicio secundă impresia că s-a pus suflet la realizarea filmului.

Americanii s-au dat de ceasul morții să ne bată la cap cât de încuiați erau chinezii acum sute de ani, când considerau că locul femeii este la cratiță și scopul principal era turnarea plozilor. Și insistă incredibil de mult, practic prima jumătate de film doar în asta constă, lucru ce a devenit iritant destul de repede.

Scenariul face schimbări majore față de animație, taie scene vitale pentru creionarea mentalității personajului principal și nu am simțit nimic nici pentru Mulan, nici pentru fătălăii ăia de soldați pentru că, era să uit, filmul nu ezită nici să minimizeze bărbatul. Mi-am azvârlit mâinile în aer la o scenă ridicolă în care Mulan era zeificată iar soldații, toți bărbați, erau prezentați ca niște idioți capabili de zero absolut.

Vină port și eu că aveam pretenții de la film, dar dialogurile se vede că-s scrise de o cultură străină, pentru că sunt pline de platitudini pseudo-filozofice de cârciumă care sunt la fel de profunde ca imnul american rostit de Putin.

Trebuie să o zic și pe asta. Pe bune? Nimeni, nimeni, nu s-a prins că „băiatul‟ Hua este, de fapt, femeie? Deghizarea ei este la fel de bună ca a lui Superman care își punea ochelari și gata, nimeni nu își dădea seama că Superman este Clark Kent.

Înțeleg că trăim într-o epocă woke, că se militează pentru egalitate, lucru admirabil, dar nu așa, inversând forțat balanța.

Și Disney este ipocrit până-n vârful părului, umple distribuția de actori chinezi sau de sorginte chinezească, să bifeze cota de diversitate, dar toți vorbesc într-o engleză stricată cu accent chinezesc, asta fiind un alt element care m-a scos din sărite, care mai era rostul de a strânge droaia de chinezi dacă o arzi tot pe engleză? M-a scos din toți pepenii pentru că toate scenele sunt degradate din punct de vedere al verosimilului când vedeam discrepanța dintre imagine și sunet.

Mai este băgată și o poveste de dragoste pe care dacă stai să o analizezi la rece nu o înțelegi deloc.

De bine despre Mulan nu ar fi prea multe de scris și ele se referă în special la aspectul tehnic unde nu prea am ce scrie de rău.

Filmul arată excepțional pe partea de vizual, cromatica este nemaipomenită, culorile sunt vibrante, peisajele magnifice, ce să mai, este o plăcere să îl privești, aici m-a fermecat, dar nu m-a și orbit încât să uit de problemele grave pe care le are.

Are și câteva lupte intense, nu sângeroase sau excesiv de violente, ci mai degrabă un balet mistic frumos coregrafiat, și secvențele de acțiune au reușit să mai potolească fluviul de vitriol care mi se scurge printre taste.

Plus că nu a stricat nici prezența lui Donnie Yen (Yip Man: The finale, Yip Man 3, Rogue One) în film.

Dar per ansamblu, Mulan mi-a displăcut profund, din punct de vedere estetic este epic, dar atât, în rest este o producție artificială, fără suflet, ca o comparație, pare o țâță siliconată care arată bine dar care nu-ți dă satisfacție la pipăire. Știu, sună misogin și dezgustător, dar asta este cea mai bună comparație ce mi-a venit acum în cap.

Așa cum în film se tot pomenește despre 3 virtuți, eu elimin cuvântul și las doar cifra, deci 3 pentru Mulan.

Americanilor, mai bine îi lăsați pe chinezi să producă filme bazate pe mitologia lor, că ei și-o înțeleg, voi rămâneți la scurta voastră istorie.

1.5 out of 5 stars (1,5 / 5)

Trailer:

Link IMDB

Link RottenTomatoes

Facebook Comments

About admin

Check Also

Viy 1

Am avut o curiozitate ieșită din comun să urmăresc filmul Viy. De ce? Un pic …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *