2001: A space odyssey

Top AFI 100

Loc 015 – 2001: A space odyssey

Filmul din 1968 este considerat a fi magnum opus-ul lui Stanley Kubrick, capodopera lui incontestabilă, unul dintre cele mai omagiate și elogiate filme din istoria cinematografiei.

Am revenit după o jumătate de oră de contemplație pentru că habar nu am ce să scriu despre intriga acestui film.

Motivul?

Unul extrem de simplu.

Ia-o p-asta Dorele de-o pricepe!!!

Așa că trec la miezul filmului, las deoparte începutul preistoric și sfârșitul futurist și mă avânt într-o călătorie cosmică spre Jupiter alături de HAL 9000, supercomputerul conștient care supervizează buna desfășurare a misiunii spre Jupiter. O misiune de altfel extrem de secretă încât nici ocupanții umani nu au idee de ce sunt pe navă, doar că au de urmat niște ordine exacte.

Și cum se întâmplă mai mereu, atunci când avem un film cu o inteligență artificială conștientă, lucruri nasoale încep să se petreacă, vezi The Terminator.

Nu mai are rost să mai divulg ceva din poveste, oricum fiecare va pricepe ce va dori și, cu siguranță, nu vor exista două opinii identice. Până și eu m-am sucit după o jumătate de oră cu părerea mea despre film.

Este și foarte bun, dar și foarte prost (se aud în depărtare scandări cu „Blasfemie!!!‟), depinde din ce unghi îl privești.

Încep cu negativul, 2001: A space odyssey este prea încărcat de substanță, nu are un fir narativ considerat normal, nu are o poveste coerentă, nu are personaje bine conturate, nu are acțiune, nu se întâmplă nimic incitant în film, nu este un SF exploziv, este space, dar nu și opera (deși, culmea, coloana sonoră este clasică). Practic, ce vreau să spun este că 2001: A space odyssey este un film plictisitor și, hai s-o zic pe aia dreaptă, neinteligibil spre final. Trebuie fie să ai 5 doctorate să-l pricepi pe deplin, fie să fii fumat cu cea mai tare iarbă cultivată de Snoop Dog.

OK, sunt eu prost și nu am deslușit toate meandrele ascunse din film, dar nici nu cred că toți criticii au avut și studii aprofundate în filozofie ancestrală și metafizică simbolică și au percutat la toate mesajele filmului, mai degrabă cred că, pentru a nu pica de fraieri, au zis: „PLM, nu am priceput nimic din el, înseamnă că-i foarte bun, hai să-l punem pe 15‟.

Gata de rău despre film.

Acum cu laudele.

2001: A space odyssey este prea încărcat de substanță, nu are un fir narativ considerat normal, nu are o poveste coerentă, nu are personaje bine conturate, nu are acțiune, nu se întâmplă nimic incitant în film, nu este un SF exploziv, este space, dar nu și opera (deși, culmea, coloana sonoră este clasică).

Nu, nu am atac cerebral, repetiția este cu subînțeles.

Practic, ce vreau să spun este că 2001: A space odyssey este un film extrem de inteligent care nu se dă după gustul banal și comercial al audienței, ci se plasează undeva sus, în stratosfera cinematografiei, fiind un film care gâdilă pe toate părțile sinapsele nervoase și le pune serios la treabă.

Este o odisee a umanității, de la conceperea veche până la extincție și la noua renaștere, este o scrisoare de dragoste plină de ură adresată societății umane pentru că paralelele trase în film cu privire la ceea ce se întâmplă acum sunt tangente.

Inițial, am fost confuz cu privire la început pentru că vreo 15-20 de minute m-am uitat la niște maimuțe care țipau unele la altele și făceau paradă de cururi și nu pricepeam care-i mesajul, apoi am dat din greșeală pe Antena 3, oh wait……, m-am prins, același lucru și în media.

La fel, cu mare subtilitate pune pe tapet perspectivele diferite, ceea ce vedem noi, dintr-o poziție, poate reprezenta opusul a ceea ce văd alții, din altă poziție.

Poate deja mă afund prea mult în simbolistica din film și văd mesaje subliminale peste tot, dar mi-a atras atenția și toaleta cu gravitație 0 care avea 10 reguli de folosire. Hm, oare ce mai are 10 porunci, pardon, reguli? Oare să fi fost acea scurtă secvență o săgeată acidă adânc înfiptă în inima religiei?

Ce să mai, întregul film 2001: A space odyssey este o imensă metaforă care prezintă caracterul distructiv al speciei umane încă din vremuri incipiente când prima sclipire de inteligență a dus la omor (fie că vorbim de Cain și Abel, fie că vorbim de elementul prezentat în film).

Până și modalitatea diferită în care noi, oamenii, în diverse stadii evolutive, abordăm același lucru, când cu temere, când cu aroganță, este prezentată aici cu un mare impact filozofic.

Iar finalul poate avea multiple interpretări, toate-s bune și toate-s proaste, Stanley Kubrick atingându-și pe deplin scopul, să ne bage-n ceață și să iște discuții interminabile pe seama imaginilor epilepto-halucinogeno-hipnotice cu care ne desfată privirea și chinuie creierul.

2001: A space odyssey nu este un film, este un experiment cineast în care cobaii suntem noi, spectatorii, pentru că pe parcursul filmului am sesizat anumite alegeri sonore deranjante, anumite cadre cu nimic lungite prea mult, parcă special așezate acolo pentru a ne testa.

Stanley Kubrick a fost cu adevărat un vizionar, mult înaintea timpului său, cu acest film în care prezintă, printre altele, și pericolele progresului tehnologic pe care noi, în imensa noastră infatuare, nu le vedem pentru că ne credem mai presus de orice și oricine.

Săracul, singura lui eroare de judecată a fost să ne creadă prea inteligenți, 2001 a venit și a trecut și noi nu că n-am ajuns să trăim pe Lună, dar avem alte preocupări mai frivole.

Practic, se simte o evoluție fulgerătoare în tehnica electronică și un regres exponențial în tehnica cerebrală.

Că am ajuns la tehnică, sfântă născătoare de biți, efectele speciale sunt monumentale, repet, MONUMENTALE!!! Ce a conceput mintea lui Stanley Kubrick este de-a dreptul fantastic, vizualul este unul care îți ia mintea și o dă de toți pereții pentru că opticul este unul dezorientant prin folosirea gravitației 0 poate cel mai bine din toate filmele. Sărăcuțul creieraș, nu mai știe care-i susul, care-i stânga, unde-i dreapta, ce e ăla jos, și riști ca imediat după film să încerci să te cațări pe pereți.

Nici nu este de mirare că Stanley Kubrick a înhățat Oscarul pentru efecte speciale care sunt greu de reprodus cu atâtea detalii și minuțiozitate chiar și azi, când cineaștii au la îndemână computere mult mai puternice decât hulitul HAL 9000. Și este poate cea mai mare hoție din istoria cinematografiei ca singurul Oscar al lui Stanley Kubrick să fie pentru efecte speciale și nimic pentru regie, deși prin mâna lui au trecut Spartacus, Dr. Strangelove or: How I learned to stop worrying and love the bomb, A clockwork orange, The shining sau Full metal jacket, primele 3 fiind în Top AFI 100.

Și poate că-s și cam obscen dar, fără să fie ceva de natură sexuală, 2001: A space odyssey este un film pervers pentru că mai toate ieșirile au o anumită formă rușinoasă, ba chiar mintea a asemuit forma navei ce se ducea către Jupiter cu a unui spermatozoid. Sau poate că nu este doar mintea mea, că dacă stau bine să mă gândesc, se leagă cu tema generală a filmului.

He, he, he, se vede influența clară avută de 2001: A space odyssey asupra altor producții celebre, să nu-mi zică mie George Lucas că nu și-a inspirat designul pentru Death Star din acest film. Sau să nu se facă nen-tu Nolan că pentru Interstellar nu a vizionat de prea multe ori filmul lui Kubrick. Ce să mai zic de serialul Dark, că la un moment dat am zis că sunt într-un episod din acel serial și că am dat nas în nas cu Adam.

Hai că mă văitam la început că nu am ce scrie și deja m-am întins mai mult decât mi-e plapuma efemeră. Și nici măcar nu am apucat să cârâi ceva de HAL 9000, inteligență artificială care îl face pe Skynet să joace la pitici comparativ cu atitudinea terifiantă, de Darth Vader electronic, pe care o afișează HAL 9000.

Băi, era să uit de coloana sonoră de excepție cu Blue Danube a lui Johann Strauss, nu trebuie să fii fan muzică clasică să nu apreciezi genialitatea compoziției suprapusă pe imaginile semnate de Stanley Kubrick.

Să-mi fie cu iertare, mă duc să-mi pun cenușă-n cap, dar nu mă lasă inima să vin cu perfecțiunea pentru film pentru că însuși 2001: A space odyssey ne arată că nimic nu este perfect decât în imaginația noastră, dar 9,5 rotații amețitoare tot îi dau, nu îi dau un 10 pen` că nu l-am priceput pe tot.

4.8 out of 5 stars (4,8 / 5)

Trailer:

Link IMDB

Link RottenTomatoes

About admin

Check Also

Rebel Moon: A child of fire

Rebel Moon: A child of fire

Zack Snyder revine cu forțe proaspete tot pe Netflix cu Rebel Moon: A child of …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *