Out of Africa

Out of Africa1985

Out of Africa n-a bunghit-o pe actorie la Oscaruri, dar a făcut ravagii la categoriile tehnice, precum și la regie și scenariu adaptat.

 

🎬 Out of Africa – Premisă

Ne deplasăm cătinel la începutul secolului XX în Kenya să asistăm la o nuntă boierească.

Una pe interese, ciuciu dragoste.

Ea, Karen (Meryl Streep – Kramer vs Kramer), avea bani gârlă, dar tânjea după un titlu nobiliar.

El, Bror ( Klaus Maria Brandauer), era pe dos, adică avea titlu de baron, dar scăpăra în nădragi de sărăntoc ce era, iar vasta lui moșia necesita biștari mulți pentru întreținere.

Cum celor doi nu prea le sclipesc ochii a iubire când se văd, Bror își vede de pasiunile sale, când la vânătoare, când la război, și trece pe la nevastă la fel de rar ca Gheboasă pe la bibliotecă.

Rămasă de principiu singură în ogradă, Karen pune ochii pe un spirit sălbatic, Denys (Robert Redford – All the president`s men), care pare că face ce vrea, când vrea, fără să se sinchisească de ce zice lumea.

 

💭 Out of Africa – Comentariu 🍿

Deși filmul este bazat pe fapte reale, acea baroneasă daneză a existat și și-a așternut memoriile pe hârtie, mie filmul mi s-a părut mai degrabă un documentar naturist despre frumusețea Kenyei.

Mai lipsea pe fundal vocea lui sir David Attenborough să nareze peisajele superbe și tacâmul era complet.

Am catalogat filmul ca fiind un fel de lecție predată americanilor să afle și ei că dincolo de cel mai estic punct al SUA nu se termină planeta și că există viață și dincolo de țara lor.

Altfel nu îmi imaginez care a fost ideea de a ne arăta atâtea și atâtea secvențe cu natura africană într-un film de lung metraj, secvențe care nu contribuie cu nimic la dezvoltarea poveștii.

Ce este drept, totul este magnific, mi-am clătit bine ochii urmărind nenumăratele cadre panoramice cu fauna și flora zonei, că filmările au avut loc la fața locului, în Kenya, dar pentru asta există documentare mult mai bine conturate.

Povestea filmului este una plină de pălăvrăgeală care lungește inutil durata producției.

Nu că devine plictisitor, că nu prea are cum, că ai ce vedea, doar că îi lipsește concentrarea pe aspectele importante.

Se pierdea prea mult timp cu chestii frivole, iar momentele critice sunt livrate atât de subit încât aproape că sunt stoarse de orice impact emoțional.

Dacă îndrăznești să clipești, poți rata vești cutremurătoare despre soarta unor personaje. Se subînțelege de ce nu menționez dacă sunt principale sau secundare, să nu dau spoilere.

Conflictul dintre protagoniști, fie că este la nivel ideologic, fie la nivel sentimental, mocnește scânteie cu scânteie tocmai pentru că ritmul este lent, iar întâlnirile dintre ei sunt destul de rare.

Ca atare, personal, nu am găsit caracterizarea personajelor prea eficientă, nici nu par complexe la prima vedere, fiecare are o trăsătură principală pe care se marșează la greu, dar nu am apucat să le cunosc cu adevărat.

Asta pentru că bărbații apăreau foarte rar prin peisaj, dispăreau cu săptămânile, chiar cu lunile, având treabă, unii prin așternuturile altora, alții cu pușca pe umăr.

Out of Africa

 

În schimb, m-a uimit sincronizarea absolut senzațională a lui Denys.

Deși distanțele din Kenya erau imense, iar mijlocul de călătorie era unul lent, fie căruța, fie calul, el reușea întotdeauna să sosească la momentul oportun.

Chiar dacă era dus pentru o perioadă mare de timp, se prezenta la datorie exact când trebuia, la secundă, de zici că era vreo Mama Omida ghicitoare în ghioc.

Dincolo de povestea de dragoste destul de flască tocmai pentru că întâlnirile erau atât de frugale și oamenii mai mult își aruncau ocheade cu subînțeles decât să treacă la treabă, filmul are oarece valențe multiculturale pacifiste.

Parcă vrea să ne arate că nu toți africanii sunt sălbatici în concepția europenilor și că nu toți albii sunt diabolici în concepția africanilor.

Nu intru mai adânc în aprofundarea relațiilor care sunt stabilite între europenii cotropitori care fac pe salvatorii și africanii care nu au de ales și „acceptă‟ dominația albilor civilizați.

Evoluția coabitării celor două culturi vast diferite este una interesantă care duce la o concluzie care, din păcate, a fost, este și, probabil, va rămâne o utopie pentru că noi, ca specie umană, nu suntem în stare că conviețuim în pace că nu ne lasă deloc capra vecinului.

De asemenea, avem și un personaj feminin puternic, ceea ce pe atunci era un lucru extrem de rar.

Și, culmea, mesajul nu este deloc forțat, nelalocul lui și nici nu înclină balanța într-o parte în detrimentul alteia. Este chiar echilibrat, pertinent și surprinzător de bine integrat în poveste.

 

🏆 Out of Africa – Verdict 👍 sau 👎

Este un film plăcut de urmărit deoarece este magnific la nivel vizual, dar ca miez narativ l-am găsit destul de deșertificat.

Din punct de vedere al intensității, are câteva secvențe cu niște lei în prim plan pe care nu îmi dau seama cum le-au filmat.

De aici și măiestria părții tehnice, că am aflat că leii au fost dresați, dar totul pare atât de real încât m-am temut pentru viața personajelor.

Însă acelea au fost singurele momente care m-au făcut să simt ceva pentru cei de pe ecran, în rest desfășurarea lentă a acțiunii a tăiat orice sentiment de periculozitate.

Asta și pentru că filmul este povestit de protagonistă, iar anumite cumpene își pierd tot farmecul pentru că știi cum se vor termina.

Aș fi vrut să mai taie din scenele cu natura fermecătoare, că am văzut destule documentare în acest sens, și să se concentreze mai mult pe personaje pentru a accentua dramatismul pe care l-am găsit destul de diluat.

Nici actoria nu este una impresionantă, când Meryl Streep este „doar‟ nominalizată și nu și câștigă, este clar că nu a performat la cel mai înalt nivel.

Apropo, din 1978 încoace are 21 de nominalizări la Oscar, deci practic o dată la doi ani primește o asemenea recunoaștere.

Deși este foarte bine regizat de Sydney Pollack (Tootsie), am rămas un picuț dezamăgit de film, mă așteptam la ceva grandios și la capitolul emoție, nu doar la vizual, ca atare îi voi cumpăra doar 7 saci cu boabe de cafea.

3.5 out of 5 stars (3,5 / 5)

Trailer:

IMDB

Rotten Tomatoes

About admin

Check Also

Dogman

Dogman

Dogman este filmul care va deschide festivalul TIFF 2024 și este regizat de Luc Besson. …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *