Pentru mine tu ești Ceaușescu este un documentar nominalizat la Premiile Gopo 2023 pentru Cel mai bun film de lungmetraj.
🎬 Pentru mine tu ești Ceaușescu – Premisă
Un regizor vrea să recreeze viața lui Ceaușescu din tinerețe, de dinainte de a ajunge la putere.
Cum nu dispune de cine știe ce buget, aduce la audiții tineri habarniști în actorie.
Nu prea știau ei cine este cu adevărat Ceaușescu, dar regizorul spera că astfel va scoate din ei niște interpretări autentice.
La asta se rezumă pelicula de față, o serie interminabilă de repetiții împiedicate verbal și multiple discuții purtate între actori în pauzele dintre ele.
💭 Pentru mine tu ești Ceaușescu – Comentariu 🍿
Filmul este unul extrem de straniu la nivel conceptual pentru că nici nu știi ce este la prima vedere.
Și nici după ultima vedere nu mi-am dat seama care este categoria în care poate fi încadrat.
Combină documentarul de tip „behind the scenes‟ cu un film normal.
Asta deoarece urmărim prin lentila camerei de filmat pregătirile pentru realizarea altei pelicule dar, în același timp, vedem și un film gata realizat.
Probabil este cel mai profesionist film făcut să arate ca fiind realizat în cel mai amator stil.
Sau este, pur și simplu, cel mai amatoricesc film văzut.
Încă nu m-am decis dacă am văzut un amatorism natural sau unul exersat.
Pentru mine tu ești Ceaușescu abordează un subiect prea puțin cunoscut nouă, dar o face într-un stil care nu este pe placul spectatorului.
Bine, hai să nu generalizez, nu mi-a plăcut mie, să nu vorbesc în numele altora.
Înțeleg ideea din spatele acestui film, că nu este neapărat despre Ceaușescu ca persoană, ci mai degrabă de conceptul de Ceaușescu așa cum este perceput de generația curentă care habar n-are cum a fost pe vremea lui.
Dar realizarea este una incredibil de inutilă, incoerentă și lipsită de sens, iar până la final nu îți oferă nicio informație suplimentară.
Practic, dacă ești bou când te apuci să caști ochii la film, după devii vacă pentru că nu afli nimic nou.
În mod cert, Pentru mine tu ești Ceaușescu este un film experiment, ce pornește cu intenții bune, dar care duce spre nicăieri.
Da, știu, ne transmite faptul că lipsa de educație naște monștri, și atunci, și acum.
De la cizmarul ajuns președinte și până la poamele analfabete funcțional care ne conduc acum este clar că grandomania, tupeul și șmecheria au câștig de cauză.
Dar asta nu înseamnă că trebuie automat să laud producția doar pentru acest mesaj pentru că în rest filmul este aproape nevizionabil.
Pare mai degrabă o filmare la o groapă cu nisip la modul figurat în care niște adolescenți se joacă de-a dictatorul folosind recuzita fistichie care n-are nicio treabă cu subiectul abordat.
Iar participanții, neavând cunoștințe despre ceea ce vorbesc, ficționalizează din dorința de a nu părea ignoranți.
Asta este una din metehnele greu de eliminat din mentalitatea românului care trebuie să își dea cu părerea pe orice subiect, chiar dacă el are 2 clase făcute în 4 ani și „skrie k un koklar jmekr‟.
Nici nu este de mirare că acest film nu apare pe nicăieri și nu se vorbește despre el la o scară mai extinsă, ci doar prin cercurile alea înalte care ar muri de foame fără aportul CNC.
Apropo, peste jumătate din bugetul de 200.000 de euro a fost asigurat de CNC (Centrul Național al Cinematografiei), că pe banii lor niciunul dintre acești regizori nu s-ar risca să realizeze asemenea filme, că ar da faliment.
Dar așa, pe banii proștilor de contribuabili cotizanți, merge treaba, este dată undă verde tuturor aiurelilor că doar nu riscă nimeni nimic.
Cum este peste tot în alte domenii finanțate din banul public, așa este și aici, se face o risipă incredibilă de bani pentru produse de o calitate îndoielnică.
Tare sunt curios, spre exemplu, care a fost rolul celui care s-a ocupat de Grafică pentru că filmul n-a avut nicio grafică, doar titlul făcut în Paint de Pentium III, un font normal alb pe un fundal negru.
În fine, să închei pe un ton misterios, nu știu dacă regia este excelentă sau de două parale.
Sebastian Mihăilescu fie a regizat de a scos untul din actori, punându-i să interpreteze bâlbâit, poticnit, semi-analfabet, ca niște vagabonzi adunați de pe drumuri.
Fie nu a regizat nimic și a ieșit o lucrare ce nici la clubul cineast de liceu de Rahova n-ar primi accept.
Prefer să rămân cu enigma asta în minte, la fel ca subiectul abordat, să am motiv să mă gândesc pentru câteva zile la acest film.
🏆 Pentru mine tu ești Ceaușescu – Verdict 👍 sau 👎?
Doar trei lucruri mi-au plăcut la țăcăneala asta de film sau documentar sau ce naiba hibrid o fi.
Ideea pe care s-a bazat, incertitudinea cu privire la modul său de realizare și regia ambiguă.
În rest, neah, n-are niciun Dumnezeu, dacă ratezi bucăți de câte 30 de minute nu pierzi nimic deoarece începe și se termină la fel.
Este în același stadiu al evoluției narative în orice punct al filmului, adică stagnează, nici nu dă înainte, dar nici nu o ia înapoi.
Nu este un film greu de înțeles pentru că nu-i deloc atât de intelectual sau profund pe cât se crede, este scos din anonimat doar de modul straniu al realizării tehnice.
Deși la treaba cu anonimatul sunt generos, că s-a născut din uitare și va pieri în uitare, din moment ce aproape nimeni nu l-a văzut.
O să acord filmului 4 voturi de „non blam‟, unul din oficiu și câte unul pentru fiecare din cele trei aspecte care mi-au plăcut.
(2 / 5)