Roma este cea mai recentă producție semnată Alfonso Cuaron. Și când zic semnată, mă refer că este filmul lui de la cap la coadă, l-a regizat, l-a scris, l-a produs, l-a filmat și l-a editat. Mai trebuia să joace în el și le făcea pe toate.
Despre ce este Roma, unul din filmele cele mai lăudate ale anului?
Prezintă o bucată aleasă întâmplător din viața unei familii mexicane de pe la mijlocul anilor 1970, viață prezentată în special prin ochii slugii servitoarei Cleo care este pas cu pas lângă familia de clasă mijlocie.
Petrecem cu familia plină de copii circa un an, cam așa am dedus din linia temporală, perioadă în care se întâmplă destule, atât în viața lor, cât și în a servitoarei Cleo.
Avem parte de momente emoționante, de clipe de iubire, de secvențe de trădare, participăm la o revoluție, deplângem și niscai tragedii, niciun sentiment uman nu este lăsat deoparte în Roma, nici măcar naivitatea și inocența de copil.
Nu aș putea să pun degetul fix pe punctul i al acestui film, nu are început, nu are sfârșit, pornește subit și se încheie brusc, nu are o finalitate clară și niciun mesaj de ținut minte.
Este, pur și simplu, o filă din viața unei familii oarecare, normale, banale, în care ne regăsim, într-o măsură mai mare sau mai mică, fiecare dintre noi.
Roma este unul din acele filme care generează opinii contrastante, eu aflându-mă undeva la mijloc.
Din punct de vedere tehnic, este ireproșabil, se simte măiestria lui Cuaron care și-a vărsat sufletul în acest proiect personal.
În primul rând, Roma este alb-negru. Poate că veți strâmba din nas, hai nene, suntem în 2018, mi-am tras 4K și ăștia bagă filme alb-negru?
Recunosc că și eu am fost tentat să renunț la film când am văzut opțiunea regizorului, dar am trecut rapid peste pentru că filmului i se potrivește această alegere.
În al doilea rând, și cel mai important, Cuaron folosește pentru Roma cadre largi, lungi, neîntrerupte, panoramice, trase dintr-o dublă, care creează o atmosferă imersivă, te aruncă direct în poveste, simți că faci parte din acea perioadă, te transpune efectiv în sânul familiei.
Nici nu vreau să îmi imaginez ce muncă monstruoasă și meticuloasă a înfăptuit Cuaron pentru a trage acele secvențe, mai ales că a trebuit să jongleze cu actoria unui număr destul de mare de figuranți, fiecare având ceva de făcut pe fundal, nu erau acolo doar să iasă la numărătoare.
Transmite o senzație de realitate cum rar o vezi prin alte filme. Un simplu exemplu, în mai toate filmele, când o secvență este filmată într-un restaurant/bar, se aud doar vocile actorilor, restul de personaje fiind amuțite. Ei bine aici, în Roma, se aud vocile tuturor. Nu iese vacarm, pentru că totul este bine proporționat. Și tocmai aici rezidă realismul filmului.
Dar până aici cu pălăria dată jos. Un film ireproșabil tehnic nu înseamnă automat o capodoperă, este nevoie și de un scenariu excelent și o poveste incitantă.
Și recunosc, sunt ignorant 100% în ceea ce privește povestea din Roma, dar a fost banală, care nu merita transpusă pe ecran. Da, te tăvălește prin diferite emoții, dar în rest doar am urmărit îndelungi scene cu spălat de farfurii, curățat de rahat de câine și avioane pe cer.
Cuaron m-a enervat profund aici, pentru a ne demonstra că scena era dintr-o singură dublă, tot băga câte-un avion pe cer pentru a vedea că zborul lui este neîntrerupt pe parcursul scenei. Am înțeles odată, a doua oară treacă-meargă, a treia oară a devenit sesizabil, a patra oară deja credeam că mă ia la mișto și că-s un tâmpit incapabil să-mi dau seama că scena este neîntreruptă și am nevoie de dovezi.
Și oricât se dau unii cu capul de pereți urlând perfecțiune și capodoperă, scenariul are destule lacune și inconsistențe logice evidente, care nu sunt subiective. Sunt curios cum ar explica ei chiar faza de început, când privim o podea/pardoseală peste care este aruncată la 2-3 secunde câte-o găleată de apă și când camera se ridică și vedem cine aruncă apă, o observăm pe Cleo cu o singură găleată amărâtă în mână, probabil era una magică, inepuizabilă.
Și mai sunt astfel de erori destul de grave care dăunează perfecțiunii filmului, cum ar și scena incendiului din pădure unde în 30 de secunde toate personajele deja erau la datorie cu gălețile de apă pline și pregătite pentru stingerea incendiului de parcă ar fi dormit cu ele sub cap.
Nu mai aduc în discuție și alte chestii ilogice din film, că alunec pe panta spoilerelor.
Roma este, și nu mi-e teamă să o spun, în opinia mea, un film snob, pretențios, simandicos, stilizat, care impresionează din punct de vedere tehnic, repet, nu am nimic de comentat aici, este excepțional, dar care dezamăgește din punct de vedere al poveștii, care este inima unui film, îi lipsește substanța.
La câte acolade a primit credeam că voi fi martorul unui moment istoric în cinematografie. Sau sunt eu cretin (tot ce este posibil) și nu am priceput geniul filmului.
Nota 6.
(3 / 5)
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=fp_i7cnOgbQ
Nu stiu ce e cu nota aia,dar pana la urma,asta e parerea ta..Asta nu e film de 6 niciodata .Hai,ii dai un 8,te inteleg.7..Dar nu 6.Cata munca a depus Cuaron in acest film,cum e filmat totul,cat de normal e,cat de natural ..Cat de mult transminte.Are si mesaje:)Pentru mine e film de 9,nu e de 10.Si eu am scazut nota din cauza unor momente care nu sunt explicate..momente care nu au rost .Am scazut pana la 9.5.Dar nu pana la 6..E prea mult.Nu pot sa compar acest film cu filme de nota 6,ex :Tomb Raider,Rampage si alte filme mediocre din 2018..
Esti prea critic..
Iar faza cu : ”Sunt curios cum ar explica ei chiar faza de început, când privim o podea/pardoseală peste care este aruncată la 2-3 secunde câte-o găleată de apă și când camera se ridică și vedem cine aruncă apă, o observăm pe Cleo cu o singură găleată amărâtă în mână, probabil era una magică, inepuizabilă.”
Iar ai fost prea grabit sa spui ceva negativ despre film….La faza aia,apa era deja aruncata si dupa ce se ridica usor camera,o vedem pe Cleo cand strange un furtun si se duce spre galeata..Nu are galeata in mana,galeata era in partea cealalta.Apa fusese aruncata inainte iar ea o impingea cu acea ustensila,la gura de scurgere…E destul de simpla scena..Atat am de zis:)Nu vreau sa par rautacios:)Asta e parerea mea:)
Tot ce ai scos tu in evidenta, am apreciat si eu in recenzie. Insa nu e suficient, tehnic este ireprosabil, nu am ce comenta, dar povestea? Prefer un film cu defecte tehnice dar cu poveste brici.
Povestea unde e? Am inteles ca totul vine din amintirile lui Cuaron despre copilaria lui, dar daca pentru el totul era extrem de clar, ca a trait respectivele momente, povestea pe mine, personal, m-a lasat rece. Puteam sa dau o fuga la mama in bucatarie si sa o urmaresc pe mama spaland 15 minute vase sau dand cu mopul alte 20 de minute, nu era nevoie de atata efort depus de Cuaron sa arate ceva banal. Dar nah, dupa cum am spus, unii vor considera filmul o porcarie, altii o capodopera, dar, din punctul meu de vedere, nu e niciuna, nici alta. Dar de asta suntem indivizi unici, cu pareri unice. Ma bucur ca ti-a placut, dar asa cum eu nu te arat cu degetul ca de ce ti-a placut atat de mult, nici tu nu imi spune ca sunt prea critic, ca fiecare are experienta sa cu fiecare film in parte.
Si nu poti compara notele intre ele, una inseamna 6 pentru o drama, alta inseamna un 7 pentru o actiune. Prefer o drama de 6 in locul unei actiuni de 7 ca experienta personala.