Chiar dacă începe ca un banc, să știți că nu e vreun „woke joke‟, dar în Stowaway avem două femei, un chinez și un negru care intră într-o navă spațială.
Premisa din acest film marca Netflix își ia zborul către Marte pentru un experiment menit să determine dacă ne putem lua viză de flotant pe Planeta Roșie. Este ceva legat de niște alge care trebuie să supraviețuiască în condiții neprielnice, n-am priceput eu prea bine, că nu le bungheam cu limbajul tehnic.
Așadar, la bordul navei cu un design ciudat regăsim câteva personaje, Marina (Tony Collette – Hereditary, The sixth sense), șefa misiunii, David (Daniel Dae Kim – Raya and the last dragon, Hellboy), deșteptul cu știința și Zoe (Anna Kendrick – A simple favor, The accountant), medicul trupei.
Evident că ăla negru, Michael (Shamier Anderson – Destroyer), este clandestin, ajuns ilegal pe navă, fără acte regulamentare.
Nu-i greu de imaginat câte probleme va genera această apariție neașteptată pentru că nava este construită și aprovizionată să susțină doar 3 bătăi de inimă.
E ca și cum la un gang bang ai prezervative doar pentru 3 masculi, dar vrea să se bage în seamă și al patrulea. Ghinion, unul trebuie să rămână pe dinafară și să-și faci singur de petrecanie.
Da-mi-aș singur mure, dar premisa din Stowaway este de-a dreptul stupidă. Nu-s eu mare priceput într-ale cosmonauticii, dar măcar mă duce capul să îmi dau seama că nu lansezi în hăul infinit o navă spațială fără să te asiguri că în ea se aburcă doar cei care trebuie.
Pur și simplu Michael este un tehnician care a avut ceva treabă la pregătirea decolării și a adormit pe navă. Aparent, pe acolo sunt numai amatori care nu știu să numere, că nu li s-a părut ciudat că lipsește un nene și au expulzat nava spre Marte fără alte investigații suplimentare.
Și altă chestie pe care n-am putut s-o înghit este tinerețea doctorului. Putea să se apuce Zoe de antrenamente de cosmonaut încă din ovarul mă-sii, că tot era prea tânără și lipsită de experiență să fie aruncată într-o asemenea misiune importantă.
Dar în afară de aceste ciuguleli răutăcioase la adresa filmului, toate bune și frumoase în Stowaway. Sau nu.
Filmul trebuia să se numească Slowaway. Știți melcul codobelc care lasă dâre mucilaginoase cam 1 milimetru pe oră? Ei bine, el pare că are NOS în cochilie comparativ cu viteza cu care progresează acțiunea în Stowaway.
Am băgat la cap dilemele morale din care personajele trebuie să găsească o ieșire satisfăcătoare și că sunt obligate să ia niște decizii extrem de dificile, dar din cele 2 ore din film abia dacă se întâmplă ceva interesant în vreo 15-20 de minute. Știu, vrea să redea cât mai realistic viața pe o navă spațială, dar dacă viața acolo este plictisitoare, atunci și filmului îi este impregnată această caracteristică. Nu doar că firul narativ abia își târâie fundul, dar nici nu vine cu ceva captivant, gen o caracterizare desăvârșită a personajelor, măcar aflam ceva despre mentalitatea lor, despre idealurile lor. Nu, de unde atâtea pretenții pe mine?
Scenariul este preocupat să bage la înaintare cât mai multe elemente lipsite de logică și realism. Se întâmplă destule chestii care m-au lăsat cu o mască de nedumerire de față, întrebându-mă cât de tâmpite sunt personajele de iau anumite decizii cretine cum ar fi să belească îndelung ochii la niște peisaje (mirifice, ce-i drept) când ele erau presate de timpul prețios care li se scurgea vertiginos? Apăi când știi că fiecare secundă contează pentru a rămâne în viață, nu te oprești să te hlizești la spațiu.
Mai sunt și alte aspecte legate de navă care nu se împrietenesc cu creierul, gen se mai strică una-alta și ăștia nu au nimic de rezervă, deși respectivele angrenaje sunt vitale și destul de mici. Am văzut ceva filme SF de acest gen scrise de unii care au mai dat un telefon pe la NASA să se intereseze de cum merge treaba, dar aici nimic, pleacă ăștia în spațiu de parcă s-ar duce la un grătar la vecinul, fără niciun plan de rezervă în caz de nasoleli.
Nu mai insist asupra lipsei de coeziune a scenariului că trebuie să mă uit în spatele televizorului, poate am pierdut o bucată din film, că n-am văzut finalul. Sau poate așa s-a terminat, fără să…..
M-am uitat să văd ce hram poartă regizorul/scenarist, mai are la activ doar Arctic, tot așa, un film minimalist, de supraviețuire, dar aflat la ani lumină din punct de vedere calitativ față de Stowaway.
Personajele sunt doar 4, s-a practic la greu distanțarea socială în acest film, dar oricât de dragi mi-s Anna Kendrick și Tony Collette, nu au avut ce să stoarcă din personajele interpretate pentru că sunt scrise neinteresant.
Nu-i un dezastru total Stowaway, dincolo de aspectele scenaristice ridicole, rămâne angoasa creată de asumarea responsabilității și de a decide ce contează cu adevărat pentru un om, dorința de a trăi cu orice preț sau puritatea morală neîntinată care ne deosebește de animale?
Dar nu-i suficient de mult încât să mă deturneze de la notația inițială, așa că accelerez cu tupeu spre un 4G.
(2 / 5)