The snowman

The snowman

The snowman este o ecranizare tipic hollywoodiană a unui roman de succes scris de norvegianul Jo Nesbo și urmărește zbaterile unui polițist în misiunea sa de a pune labele pe un criminal maniac.

Michael Fassbender este Harry Hole, o legendă printre colegii lui de muncă, dar care a ajuns o epavă, așa cum aflăm destul de repede. Viața lui se află într-un impas, bea de stinge, doarme pe unde apucă, pe la muncă cam este evitat de toată lumea, nici viața familială nu este deloc pe roze, dar nu ni se dau prea multe detalii cum și de ce.

La un moment dat, cum se cam plictisește frecând zăpada de pomană, primește o poezie criptică și cam ciudată, legată de un om de zăpadă. În scurt timp, micuțul poem devine realitate și își dă seamă că a dat de un caz terifiant, cu un ucigaș dement.

Cum singur nu poate da de urma psihopatului, apelează la ajutorul nou-venitei Katrine (Rebecca Ferguson) care are o cu totul altă agendă, fiind pe firul altei povești, mult mai vechi, de acum nouă ani, care pare a avea totuși legătură și cu acest caz proaspăt.

Și uite așa începe o luptă contra unui adversar invizibil care pare că le cunoaște orice mișcare, care este mereu cu doi pași înaintea lor, iar misterul mai mult se adâncește odată cu trecerea timpului.

Filmul a fost și bun, dar a fost și prost. Din păcate, a predominat a doua parte.

Ideea de bază este sinistră, tehnica folosită de criminal pentru a scurta viața victimelor este una contrastantă, curată dar înfiorătoare, să nu mai zic de ipostazele în care își așează ulterior victimele sau ce a mai rămas din ele. Pentru asta, The snowman primește un bulgăre, pardon, o bilă albă.

Atmosfera este una apăsătoare și depresivă, deși peisajele sunt absolut superbe, parcă ai impresia că frigul și zăpadă din film îți intră direct în oase și îți îngheață sufletul.

Deși afli încă din primele secunde ale filmului cine este criminalul, asta nu te ajută cu nimic ulterior (îl vezi doar când era un puștan), pentru că vei continua să ghicești cine este dementul care recurge la astfel de crime și care este motivația lui și chestia asta a fost cea care mi-a captat interesul pe tot parcursul filmului, permanenta cercetare a celui mai mic amănunt pentru a-mi da seama înaintea lui Harry cine este răul nevăzut.

Din păcate, și aici trec la chestiile nasoale, realizarea filmului lasă mult de dorit. Este multă harababură în modul în care The snowman a fost editat, scene care nu au logică, încep brusc și se termină în coadă de pește, un fir epic secundar care nu avea ce căuta, pentru că nu contribuie la povestea principală, este doar de umplutură, nu duce către ceva palpabil, la final am rămas cu întrebarea: Așa, și cu ăla care a fost treaba?

Ritmul a fost unul de melc, de regulă nu mă plâng de așa ceva la astfel de filme, chiar este binevenit un ritm lent, este timp pentru a intra în pielea personajelor, dar aici s-a tras inutil mâța de coadă, nu rezonezi deloc cu protagoniștii care nici nu prea par abili în meseria lor, în afară de a căsca gura la niște poze și a li se pune pe tavă anumite detalii, ca din întâmplare, că așa vrea scenariul, nu prea fac muncă detectivistă care să-i ducă pe urma criminalului prin forțele lor proprii, ucigaș care uneori pare supranatural, prea se teleportează din loc în loc.

Este clar că pe parcursul realizării acestei producții ceva s-a întâmplat, s-a rupt filmul să spun așa, pentru că lipsesc foarte multe scene din trailer, secvențe care erau chiar interesante și incitante.

Iar de ultima parte nu mai zic, cea cu descoperirea identității și motivației criminalului. Comparativ cu cartea, aici avem parte de un dezastru total, ucigașul a fost redus la un labil psihic și atât, deși în carte motivația lui este cu adevărat groaznică, iar finalul a fost atât ironic și poetic, cât și simplist, extrem de convenabil și stupid, încât mi-am dat ochii peste cap de am amețit.

Lasă loc de-o continuare, dar mare mirare dacă vom avea parte de ea.

Îmi pare tare rău că acest film nu a fost unul bun, pentru că materialul avut la dispoziție este unul demn de adaptări superioare decât acest The snowman care arată, a nu știu câta oară, că transpunerea pe ecran a unui roman de excepție este greu de realizat, iar rezultatele pot fi dezastruoase.

Așa că recomandarea mea este să citiți cartea, veți fi mult mai satisfăcuți decât să urmăriți amestecătura asta de secvențe lipsite de un liant care să facă din The snowman un film bun.

Chiar nu am înțeles ce s-a întâmplat, mai ales că anterioarele realizări ale regizorului, Tomas Alfredson, au avut același ritm lent, dar filmele au fost foarte bune, Let the right one in (cel suedez) și Tinker,  tailor, soldier, spy.

Mai mult de un cinci nu pot să îi dau, și asta cu indulgență, pentru că mi-au plăcut actorii.

 

2.5 out of 5 stars (2,5 / 5)

 

Trailer:

Link IMDB

Link RottenTomatoes

About admin

Check Also

Carry-on

Carry-on

Cum la mine Netflix rulează în buclă, mă scol și mă culc cu el, am …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *