Cum era să ratez Anora, marele câștigător de la Cannes 2024?
Am zis că este cazul să mă cultiv, să consum și altceva în afară de blockbustere, să învăț și eu ce e aia artă.
🎬 Anora – Premisă 📖
Ani (Mikey Madison – Scream), că nu-i place Anora, este o dansatoare de balet carnal.
Și, pentru prețul potrivit, te lasă să-ți bagi criptomoneda în seiful ei, dar cu avertizarea că o vei scoate la un curs mult scăzut.
Într-o noapte de muncă este antamată de Ivan (Mark Eydelshteyn), un tânăr rus care are bani mulți de cheltuit și sămânță de împrăștiat în toate direcțiile.
Povestea nu-i complicată, cei doi se văd, se plac, lui îi flutură organele reproducătoare la văzul nurilor domniței, ei îi fac ochii ca mingile de ping-pong când observă teancurile de dolari.
Ceea ce pare doar o tranzacție amoroasă ca oricare alta se transformă într-o relație de dragoste care se finalizează cu un „Da‟ răspicat spus în Las Vegas.
Doar că părinții băiatului nu-s deloc de acord cu acest mariaj și vor să-l anuleze.
💭 Anora – Comentariu 🍿
Ce a fost Cannes și ce a ajuns, vai și amar. Hai că Hollywood a devenit o cocină în care colcăie superficialitatea și ipocrizia, dar și Cannes a apucat-o în direcția asta?
Dintr-un festival prestigios care premia ARTA a ajuns o adunătură de boșorogi libidinoși care s-au excitat la văzul unor mameloane?
Anora a luat Palme d`Or după ce votanții și-au dat singuri, în intimitatea lor, niște palme de aur eliberatoare de extaz.
Altfel nu îmi explic cum un film care nu a câștigat vreun alt premiu la acest festival, a plecat acasă cu marele trofeu.
Este ca și cum un elev de nota 7 la toate materiile ar lua premiul 1. Nu are logică. Să îmi explice cineva cu argumente de ce are sens o asemenea alegere.
Actualizare: Omul cât trăiește, învață. Am aflat că așa e regula la Cannes, un film, un premiu, poți să ai cel mai bun scenariu, cea mai bună regie, cea mai bună actorie, nu vei primi acele premii că nu ai voie mai mult de unul. Deh, se aplică prostia aia că toată lumea e specială și fiecare trebuie să primescă elogii.
În fine, nu mă pricep eu la artă, asta e clar, dar dacă artă a ajuns să fie considerată o sculptură invizibilă vândută pe bani mulți, atunci prefer arta veche, prefer să rămân cu Mona Lisa, nu cu mizeriile moderne.
Anora este Pretty woman fără romantism sau Cenușăreasa fără farmec.
Personajele sunt enervante pe tot parcursul filmului.
El este un fătălău de bani gata, o lipitoare care produce zero barat pentru societate care o ține doar în petreceri extravagante și înjositoare pentru societate.
Ea este o târfă al cărei motor se pune-n mișcare doar dacă primește teancuri de dolari drept combustibil.
O mai și arde în aere de divă pentru că este iritată ori de câte ori este caracterizată cu acest apelativ în timp ce, culmea, își negociază tariful.
Prima parte, și este una zdravănă, constă doar într-o paradă interminabilă de sfârcuri năzdrăvane, orgii alcoolice și destrăbălări cu droguri.
Plus că sunt astupate mai multe găuri decât într-o fabrică de făinoase invadată de șoareci.
Apoi actul doi se transformă radical într-o căutare frenetică a mucosului dispărut ca bugetul țării în timpul alegerilor și aici gradul meu de iritare a atins cele mai înalte culmi.
Scenariul este un haos incoerent, personajele vorbesc unele peste altele, secvențele se tot repetă pe baza aceleiași formule și discuțiile, replicile și certurile sunt reluate fără vreun scop narativ.
Ca idee, Ani și câteva matahale se duc în locul X unde se află unul din cunoscuții lui Ivan pentru a-l întreba dacă l-a văzut, se lasă cu scandal, apoi trupa se mută în locul Y unde repornește același ciclu.
Fie că îl căutau cinci minute sau cinci ore, nu se schimba nimic în poveste pentru că acest aspect nu contribuie cu ceva anume la dezvoltarea personajelor.
M-am uitat la film fără să simt ceva pentru personaje sau pentru poveste, nu-i strop de tensiune, nu-i picătură de romantism, nu-i fărâmă de umor, nu-i pic de dramatism.
Nu mă durea în dos nici de ea, de el nici atât, chiar voiam să moară în cele mai infecte chinuri pe care și le putea imagina, adică să fie lăsat fără banii părinților.
Că doar așa era capabil să facă rost de un poligon unde să-și îmbunătățească ținta seminală.
Măcar pot aprecia jocul actoricesc al celor doi care țin capul de afiș, au emanat o naturalețe care m-a pus pe gânduri.
Aleluia, felicitări pentru faptul că rușii vorbeau între ei în rusă sau armenii în armeană când erau singuri, și nu într-o engleză stâlcită cu accent pocit.
Tehnic nu arată deloc rău, și nu mă refer la multitudinea de trupuri dezgolite care se perindă fără pudibonderie prin fața camerelor de filmat.
Vizualul a creat o atmosferă aproape senzuală, chiar fastuoasă pe alocuri, ceea ce mi-a mai calmat nervii.
Și acest vizual este acompaniat de o coloană sonoră formată din melodii celebre menite a te aduce în starea necesară pentru a purcede cu spor la perpetuarea speciei umane.
🏆 Anora – Verdict 👍 sau 👎?
Dacă există vreo povață profundă, intelectuală și filozofică ascunsă printre sticlele cu băutură sau lenjeria intimă sumară atunci nu am depistat-o.
În cel mai bun caz, fără să dau vreun spoiler, nu este pentru cine se pregătește, ci pentru cine se nimerește.
Dragostea reală nu ține cont de bogății sau de statutul social, când Cupidon te împunge cu săgeata o face fără să analizeze situația financiară a porumbeilor pe care vrea să-i amorezeze.
Nu vine cu ceva nou pe acest palier, știm și noi că banii cumpără multe, dar niciodată iubirea.
Filmul a ales cel mai iritant mod de a concretiza acest proverb peren.
Dacă nu erau acele repetiții distrugătoare de nervi, Anora ar fi rezistat mult mai puțin pe ecran, nicidecum nu ținea peste 2 ore, se termina mai rapid.
Habar nu am ce vrea filmul să fie, are din toate câte puțin, dar nu m-a satisfăcut în nicio poziție.
Țâțe și certuri, la asta se rezumă pelicula.
Dacă îl vedeam în mileniul trecut, când aveam 15-16 ani, aș fi zis că este cel mai bun film din istorie.
Dar acum, când nuditatea exagerată doar de dragul nudității nu mă mișcă deloc, nu pot să-i ofer mai mult de 4 verighete aurite.
Nu este un film eminamente slab, doar că este lipsit de scop real, nu știe cu exactitate ce vrea să transmită și ne dansează la bară un mesaj banal.
Pe mine nu m-a atins cu nimic, deși i-am oferit tot consimțământul să o facă.
Nu am văzut filmul, vreau doar să fac niște precizări legate de festivalul de film de la Cannes.
De prin anii 2000 este regula cu un singur premiu per film, ca să poată premia mai multe pelicule.
În fiecare an este un alt juriu compus din 8 persoane (actori, actrițe, regizori, scenariști) plus un președinte de juriu cu rolul de tiebreaker, în caz că 2 filme au primit un număr egal de voturi. Anul ăsta președinta juriului a fost Greta Gerwig 🙂
În competiția principală se dau premii pt actor, actriță, scenariu, regie, Premiul juriului, Marele Premiu (Grand Prix), și premiul suprem, Palme d’Or.
Se mai întâmplă să decerneze și un Special Jury Prize cum au făcut anul ăsta cu The Seed of the Sacred Fig. Iar anul acesta au făcut o excepție de la regula cu un singur premiu per film, pentru Emilia Perez care, pe lângă Premiul juriului, a fost premiat și un grup de 4 actrițe din film (printre care și un transsexual). Și ghici cine a ridicat premiul dintre cele 4 actrițe? Transsexualul, bineînțeles 🙂
Deci, o mizerie, sa ia toata lumea cate ceva. Vai si amar.
Mersi de observatie, nici prin gand nu imi trecea ca ar putea exista o asemenea regula tampita.
Practic, degeaba ai tu 10 la olimpiada la mate, 10 la romana si 10 la info, ca vei primi premiul 1 doar la mate, la celelalte va lua cineva care a avut nota mai mica pentru ca, nu-i asa, toata lumea e speciala si trebuie fiecare sa primeasca un premiu.
Stiu despre Emilia Perez, am vazut aseara filmul, vine si articolul despre el. Alta mizerie. Mai avea femeia de serviciu sa ia premiul pentru cea mai buna actrita.
Nu e o mizerie, e mai bine așa, pt că la Cannes, Veneția și Berlin nu se dau premii tehnice, sunt doar astea, pe care le-am enumerat mai sus. E mai bine așa decât să ai un singur film care ia tot palmaresul.
De exemplu, în 1991 Barton Fink al fraților Coen a luat trei premii, Palme d’Or, premiul pt regie și premiul pt actor (John Turturro).
Ba e o mizerie din punctul meu de vedere, daca un film merita, de ce sa nu le ia pe toate? Daca are cea mai buna regie, cel mai bun scenariu si cea mai buna actorie, de ce sa nu le ia el si sa le ia alt film care nu le merita? Premiile se dau pe merit (sau asa ar trebui), nu pe principiul sa ajunga la toti.
In exemplul tau, daca era lansat acum Barton Fink, probabil ar fi luat marele premiu, dar nu si regia sau actoria desi, conform jurizarii, au fost cele mai bune. Conform regulii asteia mizerabile, le-ar fi luat un film care nu le merita.
Conform logicii asteia, Phelps ar fi primit aur doar intr-o singura disciplina la inot, chiar daca iesea primul la celelalte, nu mai lua nimic, sa ajunga si altii, nu mai conta ca era cel mai bun la toate, hai sa dam si altora, ca aparent nu mai e pe merit.
E vorba totuși de artă, nu sport. Este un festival de celebrare a filmului ca formă de artă.
Din cele 21 de titluri selecționate în competiția principală, doar 7 filme vor primi câte un premiu. Nu mi se pare chiar deloc că „ia toată lumea câte ceva”.
Arta și premiile se cam bat în cap, atunci sa nu se mai dea niciun premiu dacă oricum nu sunt date pe merit, ci pentru ca trebuie sa ia fiecare câte ceva. O treime cu premii înseamnă enorm. Practic, își pierd însemnătatea.
Ori le dai pe merit, ori nu le mai dai. Eu unul as arunca la gunoi un asemenea premiu primit pentru ca trebuie sa fie 7 filme diferite musai premiate pentru ca nu știu dacă e luat pe merit sau din mila.
Nu înțeleg logica asta, pai dacă am cel mai bun scenariu, cea mai buna regie, cea mai buna actorie, atunci de ce sa nu primesc 3 premii? De ce sa ia alt film care NU are cea mai buna regie sau cel mai bun scenariu?
Dacă e doar celebrare, atunci OK, sa se celebreze între ele fără premii pentru ca oricum se pare ca sunt inutile și acordate pe alte criterii în afara de cele de merit.
Cum ar fi la Oscar regula asta? Ne pare rău Robert Downey Jr, nu pupi Oscar ca a luat Oppenheimer deja pentru cel mai bun film. Da, ai fost cel mai bun anul asta în rol secundar dar ghinion, asta e, trebuie sa ia și alte filme premii.