Sullivan`s travels

Top AFI 100

Locul 061 – Sullivan`s travels

La Sullivan`s travels m-am aruncat cu capul de un zid de piatră pentru că habar nu aveam care este subiectul filmului alb-negru din 1941 (în mintea mea terci îl confundam cu Gulliver’s travels apărut tot pe atunci).

În centrul producției este personajul John L. Sullivan, un regizor de mare succes de la Hollywood care și-a făcut averea din comedii ușurele, tâmpițele, pentru omul cu mintea odihnită, dar cu succes imens la public, un fel de Michael Bay al acelor vremuri.

Acum însă vrea să tragă o dramă despre sărăcia mizeră care acaparează întregul teritoriu al Statelor Unite ale Americii, țară căzută într-o adâncă recesiune care lasă zilnic tot mai mulți oameni pe drumuri.

Producătorii nu sunt de acord, mirosind că publicul nu ar hali un asemenea film că doar cine vrea să dea banii pe bilet la cinema să i se readucă aminte ce viață de rahat are?

Până la urmă sunt convinși de Sullivan cu promisiunea că va strecura și niscai sex în film, dar, în același timp, nu va face filmul până când nu va gusta din sărăcie în adevăratul sens al cuvântului.

Renunță la huzurul vilei și piscinei, se îmbracă ponosit și cu 10 cenți în buzunar își începe aventura printre cei săraci în ideea că va înțelege ce înseamnă să nu ai ce băga în gură (de mâncare) în fiecare zi.

Începusem să-mi frec mâinile de bucurie în așteptarea unui film experiment social ce se va dovedi relevant și în zilele noastre.

Din păcate, exact ca o Cola lăsată fără capac, Sullivan`s travels se fâsâie repede și în a doua treime se transformă mai mult într-o comedioară romantică banală, iar subiectul principal trece în plan secund, dar tot iese în evidență, pentru că am preferat să mă concentrez pe el decât pe eterna banală poveste de amor.

Filmul nu se avântă pe cât mi-aș fi dorit și pe cât lăsa să se înțeleagă la început în subiectul discrepanței imense dintre bogații tot mai bogați și săracii tot mai rupți-n cur, dar chiar și așa, în nuanțe de alb-negru, tot se vede clar falia tot mai lată dintre cele două pături sociale.

Albul și negrul sunt nuanțe mai curate la bogați, de un imaculat fără cusur, în timp ce la săraci sunt de un jeg desăvârșit, ce îți provoacă simultan milă și dezgust.

Practic, Sullivan`s travels este un foileton de pilde cu personaje colorate (nu, nu negre) care se chinuie să supraviețuiască de pe o zi pe alta și care demonstrează că bogatul din fătare nu se va putea adapta în veci la sărăcie, în timp ce invers, tranziția de la sărăcie la bogăție este ușor de realizat de un vagabond făr` de casă.  Unul învățat cu caviar nu va suporta gustul mâncării din gunoi, dar invers, unul care înfulecă din tomberoane va îngurgita și cele mai fine mâncăruri.

Este un studiu despre condiția umană, spusă sub forma unui film care, deși la suprafață este o comedie, că se râde destul de mult, ne prezintă ororile capitalismului (fără a fi politic) și distanța tot mai mare între a avea prea mult și a nu avea deloc.

Dialogurile sunt fâșnețe, simplist de amuzante pe alocuri, dar pline de subînțelesuri care te vor determina să te gândești un pic la propria-ți viață și să îți dai seama că te vaiți de pomană pentru micile neajunsuri comparativ cu dramele incomensurabile pe care alții le trăiesc.

Dar Sullivan`s travels nu este deloc un film perfect, departe de acest deziderat, chiar dacă se apropie de vârsta de octogenar, nu pot să trec cu vederea editarea dezastruoasă în anumite momente ce au legătură cu agitația și mișcarea multă. Plus mai sus amintita poveste de dragoste care strică parțial filmul, bașca un final extrem de repezit peste care, deși cu adevărat ataca așa cum trebuie subiectul filmului, s-a trecut cu viteza luminii.

Și scenaristul nu a avut curajul să fie și mai sumbru, mă așteptam la un deznodământ foarte dramatic care să pună punctul pe gaura lipsă din covrig, dar nu a fost să fie. Plus că păcătuiește exact ca personajul principal, niște bogătani care habar nu au ce e aia sărăcia fac un film despre un regizor bogătan care face un film despre sărăcie, deși habar nu are ce e aia sărăcie. Cât de ironic. Și, pe alocuri, destul de jignitor pentru pătura socială pe care filmul încearcă să o descrie. Iar posterele sunt și mai jignitoare, nu am găsit poster care să reflecte cu adevărat subiectul filmului, ci doar unele care merg fix pe ideea producătorilor de la început de film, sex, sex și iarăși sex.

Este și o scenă spre final pe care chiar nu am înțeles-o, nu ca simbolistică (fiind vorba de niște lanțuri și inversări de roluri), asta nu a fost greu de dedus, dar ca loc în scenariu pentru că nicăieri în restul filmului nu se pomenește despre acea situație.

Conchid aici cu un 6 lipit lui Sullivan`s travels, ideea de bază era una fascinantă, atinge parțial tema abordată, dar și deraiază mult de la subiectul principal, fără actul secund inutil și cu concentrare mai multă pe subiectul de bază, ar fi ieșit ceva de senzație, chiar dacă are 100% pe RottenTomatoes, nu mi se pare vreun film măiestru.

3 out of 5 stars (3 / 5)

Trailer:

Link IMDB

Link RottenTomatoes

About admin

Check Also

A complete unknown

A complete unknown

Un alt an, o nouă biografie a unui artist al cărui prenume este Bob. În …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *