Raat akeli hai și-a stabilit sediul pe Netflix și este un thriller indian lung pentru noi, 2 ore jumătate, cam scurt pentru ei.
🎬 Raat akeli hai – Premisă 📖
Într-un orășel de provincie dăm peste un copoi mustăcios, Jatil (Nawazuddin Siddiqui – Kahaani), ce este invitat fără prea multă ceremonie într-o căsoaie uriașă aparținând unui influent baștan de pe acolo.
Dar nu primește plic de nuntă, din contră, unul de jelanie deoarece căpetenia conacului și-a trimis sufletul pe alte meleaguri.
Nu de bunăvoie, a fost ucis, iar criminalul a vrut să se asigure că-i mort, l-a și împușcat, dar i-a și modificat structura fizionomiei cu câteva lovituri brutale.
Jatil își intră rapid în drepturi și începe să ia la puricat multele neamuri care se plâng de sucombarea iubitului bătrânel care le-a fost ca un far călăuzitor pe această lume.
Nici voi nu credeți ce am scris, așa-i?
De unde atâta boceală, că oamenii sunt cu ochii pe testament să afle cine cât a primit.
💭 Raat akeli hai – Comentariu 🍿
Așa cum am scris în preambul, filmul este lung pentru premisa lui, că avem un caz clasic de crimă urmată de o investigație amănunțită care urmează pașii cu care suntem obișnuiți din atâtea și atâtea pelicule.
Nu era nevoie de 150 de minute pentru rezolvarea misterului, mai ales că la o așa poveste serioasă sunt inserate câteva momente comice care m-au amuzat, dar nu prea își aveau rostul.
Ele s-au referit la relația pe care Jatil, om la 40+ ani, o are cu mama lui care îi face de toate: îi gătește, îi spală, îi repară prin casă, îi meșterește CV-ul matrimonial, orice doar să-l vadă plecat la femeia lui.
Revenind la crimă, nu este greu de dedus că făptașul sau făptașa vine din sânul familiei interminabile, că altcineva nu avea cum să-i facă felul și să se ușchească nevăzut de pe ditamai moșia.
Așa că Jatil purcede la nenumărate cercetări la fața locului printre priviri ucigătoare și atitudini tendențioase care-l desconsideră.
Fiind vorba de o familie bogată, suspecții îl tratează ca pe un rahat împuțit lipit de talpa pantofului de mii de dolari, considerându-l nedemn să-i investigheze.
Astfel, protagonistul nu doar că trebuie să înoate prin oceanul de minciuni turnate de cei interogați, dar este obligat să pareze și încercările acestora de a-l concedia.
Dacă este să evidențiez ce mi-a plăcut cel mai mult, atunci este personajul Jatil, un om cu o coloană vertebrală indestructibilă, ce are o singură misiune în minte, aceea de a rezolva cazul.
I se fâlfâie mustața de amenințările brutale, vociferările nervoase sau ordinele venite de sus pentru a o lăsa mai moale cu scurmatul după vinovat.
El își vede de ale lui chiar și atunci când au loc atentate la viața sa tocmai pentru că se apropie prea mult de adevăr.
Ceea ce părea o simplă crimă motivată de bani și nimic mai mult se transformă pe parcurs într-una complexă, cu ramificații nebănuite și niște mobiluri la care nu mă gândeam la început.
Ițele mosorului intrigii se complică tot mai mult și suspecții ocupă și părăsesc fruntea clasamentului într-un ritm amețitor.
Cred că doar vaca sacră a scăpat de suspiciuni, în rest pe toți i-am luat la ochi convins fiind de vinovăția unuia sau alteia.
Nu dau amănunte suplimentare, dar pentru a vă deschide apetitul menționez că la mijloc se implică și bifurcații politice și abuzuri sexuale. Plus că niște evenimente petrecute cu cinci ani în urmă încep să iasă la suprafață ca un zombie ahtiat după gustul de creier.
Mi-aș fi dorit ca aranjarea temporală a scenelor să fi fost făcută altfel pentru că modul gândit de regizor mi s-a părut că alungă ceața narativă prea repede și oferă, parțial, unele dintre răspunsurile dorite înainte să se intre în a doua jumătate a filmului.
Orișicum, Raat akeli hai (tradus Singur în întuneric) are o atmosferă gravă, apăsătoare, nu chiar macabră, dar care îți provoacă dezgust când vezi cu ce aroganță prostească se comportă parveniții, în special cei de bani gata, care n-au ridicat un deget pentru avere, dar au avut noroc de părinți bogați.
Spre supărarea câtorva, se cântă binișor în film.
Fiți, însă, pe pace, dinadins v-am indus eroare, nu sunt numere muzicale, ci este vorba doar de coloana sonoră care se bagă-n seamă cu ceva versuri melancolice și triste de l-ar bucura nespus pe Bacovia.
🏆 Raat akeli hai – Verdict 👍 sau 👎
Aș vrea să spun că povestea este una originală, dar departe de mine acest gând, nu pot să mint. Aduce cu un Knives out hindus, să dau un exemplu recent, dar cu particularitățile specifice culturii din India.
Sunt, totuși, prea multe personaje cu secrete gârlă încât mi-a fost destul de greu să mă prind de structura organigramei organizației și componența arborelui genealogic implicat în crimă.
Abia spre final, când Jatil îi strânge pe toți la un loc și începe să-i descoasă așa, pentru spectacol, că deja știa rezoluția, am priceput cine unde își avea locul pe craca neamului.
De ar fi fost mai scurt și lipsit de acele scene de destindere care mai degrabă au ofilit ceva din tensiunea acumulată, ar fi fost un film mai bun.
Așa, în forma în care s-a prezentat, nu m-a determinat să-i vărs în cap mai mult de 7 canistre cu acid.