2012
Argo a reușit să impresioneze Academia și a luat marele premiu deși nu a mai pus mâna decât pe alte 2 statuete, scenariu adaptat și editare (montaj).
🎬 Argo – Premisă 🕮
Bazat pe fapte reale sau, mai bine zis, inspirat din fapte reale, filmul ne duce la finele anului 1979, o perioadă tulbure în relațiile Statelor Unite cu o altă țară.
De fapt SUA mai mereu este în asemenea relații cu alte națiuni, aici vorbim de Iran care ține sub sechestru vreo 50 de persoane capturate în ambasada americană.
Cum pe ei nu îi pot salva, serviciile secrete fidele Unchiului Sam vor să scoată din Iran șase persoane care au reușit să fugă la timp înainte ca proverbialul rahat să intre în contact cu ventilatorul.
Iar cap de listă pentru conceperea unui plan miraculos este Tony Mendez (Ben Affleck – Air), cel mai șmecher în domeniul său.
Acesta vine cu o idee atât de îndrăzneață, absurdă și periculoasă încât este luată în calcul.
Cică o echipă de producție vrea să realizeze un SF ieftin și sunt în căutarea unor zone propice pentru filmat tocmai în Iran.
💭 Argo – Comentariu 🍿
Filmul regizat de Ben Affleck este și bun, dar și slab.
Dacă ești american o să crească și mai mult pipota-n tine că ia uite domnule ce viteji și salvatori suntem noi ca popor, cum facem noi bine pe unde ne ducem și eliberăm captivii, că alții nu sunt capabili.
Dacă nu ești american filmul doar o să întărească ideea că yankeii se bagă neinvitați peste tot și sunt nevoiți să rezolve situații incendiare pe care tot ei le cauzează și apoi se laudă cu asta.
Ca atunci când îți dai singur foc la casă și apoi devii erou că tot tu ai stins incendiul înainte să vină pompierii.
Mie mi s-a părut că durează excesiv de mult partea introductivă, cea în care este pregătită operațiunea de salvare.
Vreo oră a constat în discuții pline de contre cu privire la alegerea soluției finale și planificarea acesteia.
Nu zic că nu a fost cât de cât interesantă prima jumătate în care am asistat la fel și fel de argumente pro și contra, dar aici este mai mult despre birocrație și hârțogărie.
Abia partea a doua trece efectiv la acțiune, dar și aici mi s-a părut că totul se desfășoară prea liniar, nu a existat aventura plină de suspans pe care o așteptam.
Finalul aduce cu el ceva tensiune de s-o împuști cu mitraliera pentru a o împrăștia, dar și aici ea este una fictivă, introdusă în scenariu doar pentru a dramatiza în exces.
Așadar, nu mi s-a părut vreo reușită cinematografică extraordinară, doar subiectul este cel care ridică filmul deasupra altora.
Chiar și așa, trecând peste drama acelor captivi, pare-se că acțiunea de salvare, cea reală, nu a fost atât de palpitantă, așa că nu cred că ar fi meritat un film.
Da, a fost ceva îndrăzneț, dar nu orice salvare trebuie transpusă pe peliculă dacă nu are și elementele necesare creării unui film incitant.
Și să înflorești doar de dragul de a face producția mai pasionantă, în opinia mea nu face decât să murdărească amintirea a ceea ce s-a întâmplat.
Nu este nevoie să fie „ramboizată‟ fiecare astfel de acțiune pentru a atrage atenția oamenilor, mai bine nu mai faci filmul și cu asta basta.
Bine, sunt șanse mari ca aici să fiu un pic cu capsa pusă că producția mi se pare destul de ipocrită.
Nu neapărat ea în sine, dar m-a enervat perpetuarea atitudinii SUA care o tot ține pe aia că ea aduce democrație în țările înapoiate când, în realitate, aduce haos și război din dorința de a pune mâna pe resursele lor naturale.
Seamănă oarecum cu The hurt locker, merge cam pe aceeași idee, că lumea are noroc cu existența USA că altfel n-ar ști ce e aia viața în libertate și am muri toți proști și săraci fără USA.
Filmul este competent regizat, că Ben Affleck se pricepe la meseria asta, redă fidel acea perioadă, și din punct de vedere tehnic aveam impresia că urmăresc un documentar.
Mai ales că tocmai am văzut la cinematograf Între revoluții, românescul care abordează și evenimentele din 1979 din Iran.
Oamenii arată ca aparținând acelei perioadei și decorurile transmit aceeași senzație.
Problema este că sunt multe personaje prin peisaj și nu am avut ocazia să mă lipesc de unul anume, unul care să fie caracterizat cum trebuie și cu care să rezonez.
Nici măcar personajul jucat de Affleck, care este cel principal, nu primește o construcție pe măsură. Știu doar că are o familie pe care o neglijează, dar nimic în plus.
🏆 Argo – Verdict 👍 sau 👎?
Este clar de ce Academia a juisat pe ea la acest film, fiind unul patriotic din cale afară, ba chiar diminuând din meritele canadienilor doar să iasă americanii mai bine.
Chiar a fost pe dos, CIA a jucat un rol mărunt în toată această acțiune, n-a fost nici pe departe vioara întâi.
Dar nah, americani, ce să le ceri?
Ah, este cumva spoiler faptul că se subînțelege că totul s-a terminat cu bine? Îmi pare rău, dar deja acele evenimente sunt de notorietate.
Ba chiar ăia 6 care au fugit au făcut-o de pomană, că dacă stăteau cuminți cu ceilalți 50 ar fi fost eliberați nevătămați. Dar așa au vrut să fie egoiști, mai cu moț, să-și părăsească fârtații și camarazii pentru a-și salva propriile vieți.
Tot ce au făcut a fost să și le pună și mai rău în pericol.
Dar altfel nu ar mai fi existat acest film.
Poate că ar fi fost mai plictisitor, dar aș fi dorit o reconstituire cât mai fidelă realității, fără atâtea artificii inutile care au transformat povestea într-una neverosimilă.
Știu că nu din filme se învață istoria, dar uneori mă enervează adăugirile fantasmagorice care strică din impactul unor astfel de acțiuni.
Una peste alta, chiar nu am fost impresionat de producție în ansamblul ei, poate că sunt neutru și nu am avut vreo miză emoțională.
Că dacă era vreun unchi sau neam mai îndepărtat răpit și amenințat cu moartea, poate că aș fi percutat altfel, dar așa nu pot să-i creez mai mult de 6 costume SF.