Luca

Hai să mai scormonesc prin cinematografia autohtonă odată cu Luca. Să elimin orice dubiu din start, nu este vorba nici despre Simigeria Luca, nici despre Pixar-ul Luca, nici măcar despre vecinul Luka al Suzannei Vega, ci despre cel mai recent film regizat de Horațiu Mălăele.

Să vadă toată lumea că-s patriot și nu am dat cu raku-n film, iaca biletul cumpărat pentru Streamerse.net, platforma unde poate fi vizionat Luca.

A meritat suma de 35 de lei? Vom vedea mai târziu.

Mai întâi zic că s-ar cuveni să aștern virtual câteva cuvinte despre Luca, un tânăr de viță nobilă care însă are o aplecare nu prea demnă de un lăstar de burghez, o arde-n actorie. Neavând variante prin Românica din preajma revoluției, își ia bocceluța cu farduri și pensule și se cară în USA, acolo unde mai primește câte-un rol neimportant, gen cadavru-n morgă, fără replici.

Pentru a-și suplimenta venitul perpelit, Luca pune maimuța la taximetru și cară, pe neveu, ce clienți rătăciți mai pescuiește pe traseu.

Trec ani buni și problemele lui apar în momentul în care ia pe cine nu trebuie și întreaga mafie italiană din New York îl trece pe lista neagră. Pentru a-l scăpa de o moarte iminentă peste ocean, Luca este împachetat de FBI și trimis spre a fi protejat în București, într-o casă conspirativă. Haida-de, România și protecția, șmirghelul și frecția.

Premisa nu este una ieșită din comun dacă ne raportăm la cinematografie în general, dar pentru România este ceva diferit, Horațiu Mălăele se rupe de stereotipia filmelor românești dramatice și lacrimogene, care câștigă premii pe bandă rulantă, că la străini prinde mizeria tricoloră, dar neinteresante pentru români, că ne știm și noi bubele, nu este cazul să le vedem și prin filme.

Luca este un thriller cu accente psihologice care captează atenția printru-un scenariu brut și brutal, Luca nefiind în siguranță indiferent în ce gaură de șarpe s-ar ascunde. Fără să mai elucubrez pe marginea poveștii, mai scriu doar că pe Luca nu-l paște doar pericolul mafiei italiene, ci și cel al corupției autohtone.

Chiar dacă se vrea a fi modern, Luca tot mai are ceva rămășite comuniste agățate de colțul scenariului, dar nu exagerează și doar toarnă fundația peste care se ridică întreaga poveste a filmului.

În esența, este vorba despre singurătatea omului neînțeles de ceilalți, despre tumultul sufletesc prin care trece Luca, parcă așteptând de pe o zi pe alta să fie linșat, pentru că își dă seama că protecția oferită de autorități, de Dumnezeu (nu cel la care vă gândiți), de România, este frecție cu apă chioară la picior de lemn ud.

Pe partea de thriller stă cel mai bine, este imprevizibil, chiar nu știam ce se va întâmpla cu Luca (István Téglás), iar amenințarea venită sub forma unui personaj negativ dizgrațios din toate punctele de vedere atârnă periculos deasupra scăfârliei lui Luca pe tot parcursul filmului. Și parcă mi se strângea seiful carnal de fiecare dată când se auzea o bătaie în ușa locuinței lui Luca.

Filmul este sugrumat până la refuz de trimiteri (care mai subtile, care deloc) către producții celebre, de la The silence of the lambs până la Joker, n-ai cum să nu tragi niște paralele între Luca și aceste filme, fără însă a le considera furturi, ci doar omagii aduse cu reverență.

Luca are un aer aparte, creează o atmosferă de burghezie decadentă, ne poartă într-o lume de vodevil cu vedete uitate și lăsate să moară în mizerie, o lume ruptă de realitate care încă mai trăiește în trecutul în care cabaretul era la mare căutare. La acest stil care iese în evidență contribuie și un limbaj neaoș plin de înjurături de-ale noastre care, în antiteză cu coloana simfonică sofisticată, naște un suprarealism absurd, mai rar am văzut să-ți bagi extensia penilă pe muzică de Strauss.

Are câteva secvențe neașteptate, nu se ascunde din a arăta grotescul vieții, totul este violent, de la dialoguri obscene la personaje nud, de la vătămări corporale grotești la dărăpănarea societății umane, de la jegul incomensurabil care împuțește instituțiile statului până la scârba cauzată de omul superficial, chiar m-a surprins plăcut acest Luca.

Asta nu înseamnă că-i totul lapte și miere, are niște flatulații simandicoase cu aere de sofisticățenie artistică, trebuie să se dea în stambă regizorul român și să ne arate superioritatea lui cinefilă, chiar dacă asta înseamnă să crape de foame.

Este și filozofic-metafizic pe alocuri, prezentând un conflict intern între ceea ce vrem să fim, poftele noastre recurente, și soarta nemiloasă care nu-i interesată de dorințele hălcii umblătoare, ci are drumul ei implacabil pe care nu-l putem deloc devia pentru a se alinia cu placul nostru.

Probabil Luca este mai profund decât am putut eu penetra subiectul, dar nu mi-s critic, așa că îi las pe cei în măsură să găsească nu știu ce legături biblice sau dramaturgice cu trecutul.

Personajele din film sunt unele tragice, nu există strop de bucurie pe nicăieri, doar ființe resemnate cu o viață fadă, fără perspectivele unei speranțe pâlpâind la capătul tunelului.

În sfârșit, dacă mă mai ține memoria, aud și eu un film românesc așa cum trebuie, deși este subtitrat (fiind bilingv), nu am avut nevoie decât în câteva momente de subtitrare pentru a înțelege ce spun personajele.

Și arată și profesionist, chiar dacă bugetul a fost anemic, filmul nu arată ca o producție de două parale (evit să dau niște titluri ce conțin nume de femei sau de sărbători natale), imaginea este de calitate.

Nu pot spune același lucru despre engleza pocită, cu accent românesc, vorbită de actori autohtoni dar care interpretează americani.

În contextul actual al cinematografiei românești, Luca este o pală de aer proaspăt, fiind alături de La Gomera ceva diferit, poate un impuls adresat vlăstarelor valului cineast nou să își îndrepte atenția și spre alt tip de filme, că slavă Domnului, de alea cu și despre comunism suntem sătui până peste gât.

În final pot spune că da, a meritat prețul biletului de 35 Ron pentru a viziona Luca online la o calitate excelentă și fără întreruperi, tocmai de asta mă ridic în picioare pentru a-i trânti 8 ropote de aplauze.

4 out of 5 stars (4 / 5)

Link IMDB

Link Cinemagia

About admin

Check Also

Insane

Insane, a nu fi confundat cu Unsane, este un thriller sud-coreean din 2016, pe numele …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *