6 underground reprezintă revenirea lui Michael Bay din hibernare, după ce s-a îngropat ca râma-n pământ, îngropând, la rândul lui, franciza Transformers cu The last knight.
După o pauză de 2 ani revine cu un film în stilul lui specific, bombastic și gălăgios, producție ce se învârte în jurul personajului Unu (Ryan Reynolds din recentele Deadpool 1, Deadpool 2 și Detective Pikachu).
El este un tânăr miliardar ce s-a dat la fund, înscenându-și moartea, și și-a strâns o echipă șmecheră de eroi periculoși, la rândul lor cu epitaful pe piatra funerară, astfel încât să aibă libertate deplină în a pedepsi răufăcătorii ce-s ținuți în puf de marile puteri ale lumii din motive diplomatice și nu numai.
Iată că în 6 underground morții fac fapte bune, nu doar votează un anumit partid ca într-o țară al cărei nume va rămâne secret.
Ținta din 6 underground este tiranul unei națiuni fictive, Turgistan, un descreierat ce i-ar bate la fund pe toți președinții Coreei de Nord în același timp, care-și atacă propriul popor cu gaze otrăvitoare.
Lui Unu i se pune pata pe el, așa că-și strânge echipa formată din celelalte numere, fiecare priceput la câte ceva, care cu luneta, care cu parkour-ul, care cu pumnul, care cu bum-bum-ul, care cu pușcociul, care mai sexy, și încropesc un plan nebun de a răsturna regimul totalitar și de a aduce pacea în năpăstuita țară Turgistan.
Și acum țineți-vă de nădragii cu găuri-n genunchi și turul la călcâie, pentru că Michael Bay face exact ce se pricepe cel mai bine, acțiune incredibil de spectaculoasă pe un fundal mirific, parcă de poveste și emanând sexism prin toți pixelii (și nu mă refer la duduile semi despuiate, ci tot filmul arată libidinos la figurat).
I se pot reproșa multe lui Bay, dar nu și faptul că filmele lui nu-s arătoase. Puneți-vă picături-n ochi să fie cât mai proaspeți și ștergeți praful de pe televizoarele 4K pentru că urmează un tur de forță vizual cum nu-mi aduc aminte să fi văzut anul acesta pe micul ecran dominat de Netflix.
Secvențele de acțiune sunt de-a dreptul demențiale și chiar inovative, aș putea spune. Bine, nu originale, dar a preluat idei din alte filme și le-a dus la nivelul următor. De la urmăriri palpitante pe străzile din Florența la confruntări la înălțime în Hong Kong, de la bătălii crunte duse în inima nisipoasă a Turgistanului până la cireașa de pe tort, răzmerița pe un iaht, Michael Bay se asigură că spectatorul nu are timp să-și tragă răsuflarea și să-și dea seama că scenariul scârțâie din toate încheieturile.
Efectele speciale nu dezamăgesc deloc, modul de filmare este alert, îți menține sângele într-un permanent carusel, apar când și când eternele zgâlțâieli, dar majoritatea scenelor de chelfăneală pot fi savurate în toată splendoarea lor.
6 underground, spre surprinderea mea, are și ceva suflet pentru că nu m-aș fi așteptat de la Michael Bay aproape să mă aducă în lacrimi, dar iată că a făcut-o prin poveștile ce stau spatele personajelor numerotate ca la loto, dar și prin ororile inefabile cu care tiranul din Turgistan își chinuie poporul.
Și mai neașteptată a fost lipsa reclamei rușinoase la o anumită bere.
Nu lipsesc, bineînțeles, glumele la tot pasul, cele mai multe seci și nepotrivite, dar sunt și câteva cu adevărat amuzante, mai ales că ele se rostogolesc din gura lui Ryan Reynolds. Sunt de reținut câteva aluzii și mișto-uri aruncate la adresa altor filme. Din păcate, se pare că Ryan Reynold a ajuns să-l interpreteze pe Deadpool în mai toate filmele.
Și cam atât de bine despre 6 underground.
Filmul pornește oribil, nu că nu ar fi scena incitantă, dar este absolut execrabil editată, vă rog să urmăriți evoluția oglinzilor retrovizoare și a zgârieturilor de pe mașina verde din Florența. O mai mare bătaie de joc pentru continuitate nici că am putut vedea. La o secundă, nu glumesc, efectiv la o secundă după ce mașina își pierde una din oglinzi, ea reapare în cadrul următor fără nicio jenă. Și baba oarba cu oglinzile și zgârieturile continuă pe parcursul întregii secvențe, ba apar, ba dispar, încât nici nu m-am putut bucura de grandoarea urmăririi, atât de enervat am fost de acele amănunte nebăgate-n seamă de cei care aveau în atribuții tocmai asemenea elemente de continuitate.
Bașca întreg universul imaginat de Michael Bay pare presărat cu praf de pușcă și pulbere de artificii ceaușiște pentru că absolut orice lucru exploda și azvârlea în toate direcțiile scântei ca de Revelion. Uneori bubuiau și locații care nu aveau treabă cu scena-n sine, până și exploziile explodau la rândul lor. Toate mașinile care atingeau orice mic obstacol se dezmembrau și izbucneau în niște vâlvătăi imense și, chiar dacă plăcea foarte mult ochiului, creierul se zvârcolea în dureri cumplite generate de totala lipsă de logică a funcționării legilor fizicii.
Nimic nu pare realist, totul denotă ficțiune, pentru că nici personajele, niște clișee ambulante, nu se comportă în concordanță cu măcelul pe care-l provoacă. Și avem parte și de niscai grozăvii fizice incompatibile cu trupul uman, că doar de aia are 6 underground rating R.
Trebuie să o spun pe aia dreaptă, știam că urmăresc o panaramă de film ce nu se ia în serios, cu un scenariu ce nu atârnă greu la cântar, cu logica plecată pe câmpii și cu personaje scoase din tiparnița mamei clișeu, dar 6 underground m-a ținut legat de telecomandă prin haosul total și nebunia scenelor de acțiune foarte stilizate.
Este un film lipsit de substanță, dar nici nu aveam mari așteptări de la ceva mai mult de atât de la Michael Bay, sper ca următorul film din serie să cadă pe mâinile unui regizor mai bun, pentru că ideea din spatele producției este interesantă.
Momentan, primului 6 underground nu pot să-i plantez mai mult de un 4 generos.
PS. Care-s ăia 6 miliardari despre care se face vorbire în rezumatul filmului? Că miliardar e doar unul, personajul lui Ryan Reynolds, restu-s crăpători de foame. Nici măcar asta nu au fost în stare să o scrie corect.
(2 / 5)Trailer: