Gentleman`s agreement

Gentleman`s agreement1947

Gentleman`s agreement este un film regizat de către Elia Kazan (A streetcar named desire), producție ce și-a făcut simțită prezența la ceremonia Oscar înhățând 3 statuete, pe lângă cea evidentă a mai luat și pentru regie și actriță în rol secundar (Celeste Holm).

 

🎬 Gentleman`s agreement – Premisă

Gregory Peck este Philip Green, un reporter destul de bine văzut în tagma lui. Văduv și cu un fiu în întreținere, o mai are și pe mama bolnavă.

Dar nu se lasă afectat de aceste greutăți pe care viața i le aruncă în cârcă.

O nouă investigație jurnalistică se ivește la orizont, una care se anunță destul de serioasă și îi va necesita întreaga atenție.

Este antamat să realizeze un articol mai zdravăn despre antisemitism.

Cum el nu este evreu și nu știe cum este să experimenteze pe propria piele această discriminare, ce-i trece prin cap?

Să se dea evreu, să vadă care este reacția celor din jur, a celor care nu-s apropiați de el și care nu cunosc adevărul, că-i creștin cu crucea-n frunte.

 

💭 Gentleman`s agreement – Comentariu

La fel ca filmul din urmă cu doi ani, The lost weekend, care aborda un subiect nou, și Gentleman`s agreement crapă carapacea dură a Hollywood-ului romantic și vine cu o poveste gravă și cu implicații majore în mersul societății.

Mai ales că în acea vreme Holocaustul era încă proaspăt (la drept vorbind, ar trebui să fie mereu așa în mintea oamenilor), astfel că un asemenea film era binevenit să arate lumii cât de primejdioasă era gândirea unora.

A fost un deschizător de drumuri la acea vreme, dar urmărindu-l acum nu mi s-a părut a fi prea incisiv.

Are intenții lăudabile, dar execuția nu este atât de tăioasă pe cât ar fi trebuit.

Mi-a lăsat impresia că se urcă pe vârful unui ghețar încercând să îl topească doar cu o brichetă, fără să aibă habar că sub apă se găsește grosul.

Astfel, abordarea mi se pare destul de superficială, antisemitismul prezentat în film este, cu o singură excepție, destul de lejer, cel puțin așa l-am perceput eu.

Nu intră cu adevărat în problema acută a acestui flagel, dansează doar la suprafață pe lângă subiect.

Mai un refuz de angajare, mai un hotel plin când patronul află că ești evreu, mai o strigătură cu jidan ca subiect, nimic care să arate atrocitățile aberante care se ascund în spatele antisemitismului de facțiune extremă.

Gentleman`s agreement

 

Subiectul, la bază, rămâne unul perpetuu în societatea noastră.

Când nu-i antisemitism, este rasism contra negrilor.

Când nu-i rasism contra negrilor, este discriminarea contra celor care lucrează în „gips‟.

Și când nu-i nimic din cele enumerate anterior, apare la orizont, la baza curcubeului, alt tip de discriminare.

Practic, societatea umană nu se simte bine dacă nu discriminează pe cineva.

Gentleman`s agreement vrea multe, dar face prea puține în acest domeniu.

În loc să se concentreze la maximum pe subiectul principal, scenariul zici că-i scris la Bollywood, ne bagă într-o poveste de dragoste care acaparează o bună bucată din timp.

De fapt, pentru primele 30 de minute antisemitismul nici nu ne bate la ușă, stăm bot în bot cu Phil și proaspăta lui iubită care se sorb din priviri și-și vorbesc ca doi liceeni aflați la prima întâlnire, nu ca doi maturi care au trecut deja prin asemenea situații.

Asta strică realismul peliculei și îi imprimă un aer boem și romantic care contrastează cu gravitatea nucleului, adică antisemitismul.

M-am simțit ciudat să-l văd pe Gregory Peck în tinerețe, eu obișnuit fiind cu el din To kill a mockingbird sau The guns of Navarone. Aici abia începuse să joace în filme de 3 ani.

 

🏆 Gentleman`s agreement – Verdict

Nu este un film care m-a încântat prea mult, dar este de apreciat ceea ce a vrut să facă.

Poate că a deschis mințile câtorva pe atunci, dar l-am simțit foarte reținut în a arăta cu adevărat ce înseamnă antisemitismul.

Adică Hitler tocmai gazase câteva milioane de evrei și Gentleman`s agreement s-a rezumat doar la câteva uși închise în nas celor persecutați.

Sunt câteva scene un pic mai tulburătoare din care poți să îți dai seama cât de superficială și perfidă este semințenia umană.

Și cum se schimbă retorica și gândirea unora când află că în față au pe cineva dintr-o semințenie pe care o consideră inferioară, deși până atunci, până să afle acest lucru, n-au avut nicio problemă cu respectivii.

Ăștia suntem, de ce să ne ascundem pe după perdea, chiar dacă vrem să facem pe Maicile Tereza, adânc în  subconștient există acest instinct de a judeca omul după etichetele pe care noi le punem, nu după caracterul lui.

Trebuie să închei editorialul că se apropie termenul limită, așa că mă duc să cumpăr 6 ziare să aflu ce mai este prin lume.

3 out of 5 stars (3 / 5)

Trailer:

IMDB

Rotten Tomatoes

About admin

Check Also

Hamlet

Hamlet

1948 Laurence Olivier regiza și juca în Hamlet, filmul care a plecat acasă de la …

5 comments

  1. Cineva n-a vazut Spellbound de Hitchcock…posibil nici Roman Holiday?

    • Roman Holiday a apărut mult mai tarziu decat Gentleman`s agremeent, iar Spellbound e tot la inceputurile lui Peck ca actor, se incadreaza in fereastra de 3 ani, el incepand din 1944.

      • Eu m-am referit la ce ai scris, ca a fost ciudat sa-l vezi asa tanar pe Gregory Peck, si de aici am presupus ca poate nu l-ai vazut in filmele respective. Roman Holiday este un film superb..

        • P-alea le văzui în era cretacicului, când era doar TVR, s-au cam șters din minte, proaspete le am pe cele pomenite că le văzui recent.

          • Tot in cretacic am vazut si eu Spellbound si tin minte doar secventa de vis conceputa de Salvador Dali. Iar Roman Holiday l-am vazut in holocen 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.