Promising young woman

Promising young woman este un film din 2020 scris și regizat de către Emerald Fennell, film care a înhățat 5 nominalizări la Oscar, nominalizări grele, la cele mai importante categorii, film, regie, actriță principală, scenariu, editare.

Cassandra (Carey Mulligan) este o treizecistă cu o viață nu prea de vis, trăiește cu părinții, nu este implicată în vreo relație amoroasă, are o slujbă de turmă, viitorul i se arată la fel de strălucitor ca trecutul, adică deloc.

Însă Cassie este bântuită de un eveniment tragic din trecut, care nu îi dă pace și o determină să treacă la acțiune. Pune la cale un plan de răzbunare împotriva celor care au scăpat nepedepsiți cu ani și ani în urmă pentru o măgărie fără margini, care acum, în loc să aibă mustrări de conștiință, o duc bine mersi, având slujbe călduțe, familii frumoase și prieteni de nădejde.

Ce să mai ocolesc porcul din cameră, trauma se învârte în jurul unui act sexual fără consimțământ care s-a finalizat deloc fericit pentru cineva anume.

Nah, că mi-am dat drumul la gură și am dat un minispoiler, dar oricum asta este premisa, deci nu este cine știe ce mare dezvăluire.

Practic, Promising young woman se vrea un revenge movie cu Cassie chitită să-i pedepsească singură pe vinovați, dacă legea s-a făcut că nu vede ceva incriminator. Astfel, Cassie se transformă într-o „vindicativă plajă” (traduceți mot-a-mot în engleză).

Eh, de acum începe scandalul, personal n-am înțeles deloc filmul, ideea de bază am priceput-o, că nu-i mare șmecherie, dar execuția și scenariul, culmea, aparent demne de Oscar, lasă mult de dorit.

În primul rând, să mor de mi-am dat seama care-i pedeapsa lui Cassie pentru prădătorii sexuali pe care îi prinde în plasa ei.

Am zis că le rupe capul, că dă cu ei de pământ, că mânjește pereții cu sângele lor, că le face coliere carnale cu mațele lor, dar doar îi dojenește și cam atât. Huh? Atât?

În al doilea rând, fuck off!, Promising young woman este un alt film din cocina feministă în care TOȚI bărbații din film sunt prezentați ca niște porci misogini, violatori, bețivi și cu gândul doar la înmuiat cornu-n gem.

În mintea scenaristei dacă într-un club o domniță șade singură și beată turtă, automat toți masculii emanatori de feromoni libidinoși îi dau târcoale cu gândul să o bage la pat. Hai frate, dă-o dracului de treabă, or fi destui bărbați cu asemenea gânduri, dar nu toți cum văd o femeie neajutorată sar pe ea să-i testeze adâncimea uterului. Plus că portretizarea pulărăilor este absurdă, când ea este beată, toți sunt mânjiți cu machoism pe la gură, când ea devine subit lucidă, toți se transformă în niște pămpălăi plângăcioși care strigă după mămica. Pe bune???

În al treilea rând, finalul este unul dintre cele mai aberante la care am asistat. Și nu exagerez, ar fi fost mai credibil dacă-mi spunea că Thanos îl întâlnește pe Darkseid într-o cârciumă pe Krypton și se au ca frații la un pahar de bere decât să înghit stupizenia sfârșitului din Promising young woman.

Și să mă ierte Academia, nominalizare pentru cea mai bună editare? Vă bateți joc? Păi sunt niște erori crase la editarea filmului pe care le vezi și de pe Lună după ce ai băut 4 Săniuțe expirate.

Poziția cutiei de suc este una.

După o secundă, la schimbarea camerei, este cu totul alta.

Se schimbă camera, revine în poziția inițială.

Apoi iar își schimbă poziția.

Dacă merită nominalizare la Oscar pentru editare zic și eu că ar fi trebuit cineva să bage de seamă și să-i urle actriței: Ține dracului cutia de suc în aceeași poziție!!!

Nu tocmai ăsta este scopul editării, să asigure coerență curgerii imaginilor? Și ăsta este doar un exemplu de editare „de Oscar‟.

Huo, băi misoginule care ești, cum ai tupeul să scrii nasoleli despre un asemenea film care a primit atâtea laude?

Acum, că mi-am eliberat sistemul de of-urile pe care le am cu filmul, Promising young woman are și elemente care merită bile albe și aplauze.

Subiectul atacat este unul de actualitate și, chiar dacă nu mi-a plăcut deloc abordarea dusă la extrem, trebuie să recunosc că atinge niște puncte sensibile legate de discrepanța dintre cuvântul bărbatului (mai ales al celui bogat și influent) și cuvântul femeii (hai domne, că a vrut și ea, cine a pus-o să se facă turtă, de ce s-a îmbrăcat atât de sexy?).

Încearcă o abordare diferită, nu cu barda-n tâmplă, ci cu pixu-n agendă, un fel de recensământ al celor care gândesc cu creierul din chiloți și nu cel din cutia craniană.

Filmul are scurte momente de umor negru, poate cam prea negru, amestecat cu evidente comentarii sociale la adresa idiocrației în care trăim, dar în ciuda abordării originale, nu vine cu nimic nou.

Personajele sunt simple caricaturi superficiale pline de stereotipuri, fapt ce o elevează pe Cassie deasupra tuturor într-un mod forțat. Și nici un personaj nu emană simpatie, nici măcar Cassie pe care o duce mintea în aparență, și nu prea pentru că analizând la final toate acțiunile ei îți dai seama că nu prea are deloc logică ideea ei de răzbunare.

În film apar nume destul de cunoscute, precum Alison Brie (The disaster artist), Bo Burnham (Rough night), Jennifer Coolidge (Like a boss) sau Christopher Mintz-Plasse (How to train your dragon: The Hidden world), dar personajele interpretate nu au multă substanță astfel încât să nască niște performanțe memorabile, sunt clișee bidimensionale.

Promising young woman mi s-a părut că a vrut să fie prea multe lucruri simultan și nu i-a ieșit nimic corect, nu-i nici thriller răzbunător, deși tema se învârte în jurul acestui concept, nu-i nici comedie neagră, deși are ceva coji de astfel de umor, nu-i nici rom-com în ciuda prezenței unei relații siropoase, și cu siguranță nu-i drama dură care ar fi trebuit să vină la pachet cu un asemenea subiect.

Închei cu o notă de subsol: m-am amuzat că într-un film ce se vrea feminist până-n măduva oaselor este folosită piese unei „artiste” care nu știa la ce „saxofon” să mai cânte pentru a atrage atenția.

Ca atare, filmul nu a fost deloc pe gustul meu, păcat de ideea de bază, că era una cu un imens potențial de a ieși ceva cu adevărat strălucitor, dar mi s-a părut că a fost pierdut pe drum esențialul și a ieșit ceva superficial care atacă un flagel al societății dând naștere altuia.

Îi tai din agendă 5 liniuțe, dar nu pentru că filmul este regizat de o femeie sau pentru că este feminist, ci pentru că nu mi s-a părut deloc bun. Sau poate-s tâmpit și nu l-am priceput pe îndelete.

2.5 out of 5 stars (2,5 / 5)

Link IMDB

Link RottenTomatoes

About admin

Check Also

Orfeu negro

Orfeu negro

Oscar pentru cel mai bun film străin – Ediția 1959 Orfeu negro este o co-producție …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *