Cu un titlu destul de confuz la prima vedere, The Sisters brothers este un western plasat în anii 1850 avându-i în prim-plan pe Eli și Charlie, nume de familie Sisters, doi frați care primesc o misiune de la comandorul lor (Rutger Hauer – Blade runner -, să-i fie țărâna ușoară), aceea de a ucide un nene naiv care inventase o formulă magică la acea vreme care făcea mult mai ușoară colectarea aurului. Pentru cei mai tineri, pe vremea aia, aurul era un fel de bitcoin (mai este la modă?) care trebuia minat.
Al doilea fir narativ îl urmărește pe John Morris, detectivul care trebuie să îl găsească pe Warm (inventatorul) pentru a le da de veste fraților Sisters locația acestuia.
The Sisters brothers are o distribuție stelară, cei doi frați sunt interpretați de John C. Reilly și Joaquin Phoenix (Joker, Mary Magdalene), iar Morris de Jake Gyllenhaal (Nightcrawler, Life, Velvet Buzzsaw, Spider-Man: Far from home).
Nu vă așteptați la un western plin de împușcături, scalpări sau mai știu eu ce acțiune tipică acestui gen de filme.
Nu asta a fost intenția filmului, accentul cade mai ales pe interacțiunile uneori comice, alteori dramatice, dintre cei doi frați foarte diferiți, unul mai pesimist, cu o viziune sumbră asupra vieții, văzând doar răul, interesat doar de băutură și curve, iar celălalt este o fire mai romantică (pe cât de romantic putea fi cineva în acea perioadă), care vrea o altă viață în afară de aceasta de criminal, care vede și frumosul în oameni, interesat mai mult de-o vorbă bună sau o atingere gingașă decât de băutură și femei plătite cu ora.
Cealaltă pereche, Morris-Warm, ne oferă și ea câteva momente destul de interesante, dar de o altă aromă, cei doi au alte interese în afară de călărit cai și tras cu pistolul, sunt mai filozofici și visează la o societate utopică guvernată după alte reguli, nu cele brutale și injuste ale Vestului Sălbatic, ducând conversația la un nivel mai elevat față de cel la care se află discuțiile dintre frații Sisters, oameni simpli, dintr-o bucată, fără cine știe ce educație sau prea mulți neuroni la purtător, dar suficienți cât să poată ține sticla-n mână, manevra rapid pistolul și strânge bine hățul calului.
The Sisters brothers colcăie de un umor sec și fin, de multe ori negru și întunecat, generat mai ales de contrastul celor două fire opuse din duo-ul dinamic format de cei doi frați, unul hăis, altul cea. Nu lipsesc nici momentele comice de-a dreptul, directe pe față, fără finețuri.
Filmul arată superb, chiar ai impresia că a fost realizat în acea perioadă, reușește să te transpună într-o epocă în care periuța de dinți era văzută ca o invenție dumnezeiască.
S-ar putea să pară destul de plictisitor pentru că este un film ciudat, un western în care accentul cade pe personaje și interacțiunea dintre ele și nu pe acțiune, așa cum se așteaptă toată lumea. Nu că ar lipsi acțiunea, avem și câteva scene de răfuieli destul de intense și interesante, dar nu pe pac-pac cade accentul în The Sisters brothers.
Este un road-trip movie, dar pe cai, nu cu mașina, un western neconvențional regizat de un francez, Jacques Audiard, așa că trebuie să vă așteptați la o atmosferă mai mult nihilistă, potrivită mai mult unei drame contemporane, care ne bagă sub scalp și un substrat subliminal, cu un dialog aparent banal la prima vedere, dar care ascunde multe povețe odată ce ai reușit să treci de crusta banalității în care este îmbrăcat.
Actoria este de nota 10, nici nu se putea altfel ținând cont ce nume există pe poster. Nu înțeleg cum John C. Reilly poate juca într-un astfel de film, ca apoi să se facă pur și simplu de râs într-o măgărie precum Holmes & Watson.
Oricum, un an 2018 foarte productiv pentru el, jucând și în Ralph breaks the Internet (mă rog, vocea lui), dar și în Stan & Ollie.
Mi-a plăcut The Sisters brothers, dar recunosc că nu într-atât încât să aduc cricul să-mi ridice falca.
Se putea și un scenariu mai bine închegat, ritmul este destul de alandala, ba totul se desfășoară cu prea multă repeziciune, ba avem lungi momente de acalmie care te îmbie la căscat, deși nu ar trebui să deschizi gura dacă ești în Vestul Sălbatic.
Una peste alta, The Sisters brothers este un western ceva mai diferit, cu o tușă unică aplicată de regizorul francez aflat la primul film în limba engleză, mai rar vezi un francez atacând un gen atât de specific americanilor. Dar parcă tot Un prophete rămâne mai bun din portofoliul regizorului Jacques Audiard.
De la mine un 8, de la alții mai mult, după posibilități.
(4 / 5)Trailer: